måndag 18 oktober 2010

Svar från coach

Jag har nu fått svar från min kostcoach angående den låga kalorinivån på min diet (7-800 kal):

"Det blir tufft på en sådan här diet, men det känns främst vid träning eller strax efter den. Känns det hela tiden är det dags att öka kosten.

Din PT har rätt! Denna typ av kost medför risk för hetsätning. Det är personligt hur det fungerar och om man känner att det inte fungerar bör man öka upp till ca 1200-1400kcal minst. Dessutom behöver den tuffa fasen inte vara så länge (2-3veckor). Du har nu kört den ett tag och kan mycket väl öka kosten eller prova att åter få in lite kolhydrater om du så vill. Då återfår du snabbt ny energi.

Jag föreslår att du ökar kosten till 1200-1400kcal då du nu fått ett bra startresultat samt varit igång så pass länge att det ändå börjar bli dags att öka intaget. Du kan då förutom dina egna förslag (
Mina egna förslag var: kesella light eller keso som mellanmål och att även öka mängden protein till några fler ägg per dag och öka mängden kött/fisk/fågel per dag) lägga till följande:

  • Fritt antal frukter och rotfrukter (som innehåller lite kolhydrater)
  • Quinoa eller bulgur eller kokt potatis till exempelvis lunchen - börja med mindre mängder, öka sen långsamt.
  • Mer kött/fisk/fågel samt de livsmedel du nämner på mellanmål etc.

Din ämnesomsättning anpassar sig så mycket den kan på någon vecka, både uppåt och nedåt, så när du nu ökar kosten kommer även detta att regleras upp, vilket gör att du troligen fortsätter få bra resultat framöver.
"

Jag tycker det verkar vettigt att göra som han skriver men är rädd för kolhydraterna och vad som kommer att hända när jag för in dem. 2 kg uppgång skulle kännas rätt jobbigt just nu även om jag vet att det kommer att regleras efter ett tag.

2 kommentarer:

  1. Jag tittade på dina resultat, du har ju minskat massa sedan augusti. Duktigt av dig! Heja heja! :)

    SvaraRadera