tisdag 5 oktober 2010

Godis

Jag åt godis igår också. Gick ut i den sena kvällen och köpte en påse lösgodis (ca 2 hg det med) efter att jag ätit nötterna. Jag tänkte nog att what the fuck.. . Jag var uppvarvad, stressad, missnöjd you name it och så inihelvetes sugen på choklad. Tror nötterna triggade igång sug efter mer..eller mentalt i allafall.

Skrev brev till min coach om både nötterna och godiset...han svarade bland annat så här:

"Dina nötter är ingen katastrof - visst har du fått i dig mer än du ska just den dagen men inga kolhydrater, vilket betyder att du förstört en dag - inte mer.

Godiset är dock värre. Detta är värsta typen av kolhydrater och att falla ur genom att äta socker oavsett form gör att du kan räkna med 1-2kg uppåt då vätskebalansen ändras. Detta släpper inte förrän efter 3-5 strikta dagar. Att "flippa ut" på denna kost gör att det kan bli jobbigt under de närmaste dagarna att mentalt komma tillbaka, men du klarar det - så länge du bestämmer dig.!

6 kommentarer:

  1. Hum... Godis... När jag får godis-sug, så där riktigt -vil-ha-något-sött-sug-, så köper jag riskex, wasa favorice typ, och mörk choklad. Varm upp chokladen i en skål av någon sort och doppa undersidan av riskexet i chokladen, så lägger du det på bakpapper och sätter i kylen så det får stelna. Efter en halvtimme så är det klart till att njutas! Och då smakar det mer sött än det är. Långt mycket sundare än annan sorts godis.
    Annars är vindruvor också ganska goda, men dom försvinner så fort :-(

    SvaraRadera
  2. Jo mörk choklad brukar ju också vara min räddning. Men det går inte nu. Måste köra strikt ett tag framöver så att jag blir av med mina kilo, därefter kommer balansen in och då ska jag gärna följa ditt tips med riskkexen, lät jättegott ju!

    SvaraRadera
  3. Känner mig lite skeptisk till din coachs kommentar om att du skulle gå upp 1-2 kilo på grund av en dags slarv.
    Både förra sommaren och denna har jag följt och skrivit om folk som testat olika dieter i 8 veckor. Alla slarvade någon gång, och en del varje vecka. Men alla gick ner minst fem kilo.
    Tänk också på det, du kanske inte går ner lika fort om du slarvar, men ner går du så länge du håller din diet och träning de flesta dagar.
    Var inte för sträng mot dig själv!

    SvaraRadera
  4. Det där med att gå upp 1-2kg handlar om vätskebalans och inte fettvikt. Det är dessutom ett "worst case". Rent matematiskt blir det så att varje gram socker man får i sig på en ketogen kost binder 3-4g vätska. Eftersom kroppen på just en sådan kost har släppt mycket vätska är 1kg vätska lätt att dra på sig. Det tar ca 4 dagar att släppa den.

    SvaraRadera
  5. Men varför ska man bry sig om vätskan? Visst, det syns på vågen i några dagar. Men i slutändan är det ju fettet som räknas, känns ju bara väldigt fixerat att oroa sig för att man drar på sig vätska i några dagar. Då skulle man ju som kvinna få panik en gång i månaden.

    SvaraRadera
  6. Aha! Här har det kommenterats utan att jag märkt det Hihi kul! Jag gick upp 1 kg..men det känns som jag nog hade kunnat göra det ändå. Jag ser inte 1 kilo som någon större grej i någon riktning. Det är först 3-4 kg som börjar kännas som en verklige förändring som man antingen kan glädjas åt eller får ta itu med!! :)

    SvaraRadera