lördag 23 oktober 2010

Stress och sömn

Igår på jobbet fick jag ett par stressattacker varav en var så jobbig att jag var var nära att börja gråta, slå näven i bordet och säga till min närmaste kollega att jag inte klarar av det här mer.

Efter att jag varit sjuk har saker samlats lite på hög och det är är sånt jag verkligen behöver få gjort, samtidigt hade vi möten hela tiden och jag blev avbruten i det jag skulle göra.

Känner mig inte i så bra balans just nu. Kommer på mig själv med att ifrågasätta om jag verkligen klarar det här jobbet eller om det är för mycket för mig. Det känns som att den nivå av stress det innebär är självklar för alla andra, att det liksom är något man bara "ska" hantera hur bra som helst! Det känns som att jag helt enkelt inte orkar med att jobba lika mycket som andra just nu. Kollegan jag jobbar närmast är betydligt äldre än mig men alltid koollugn. Hon jobbar hemma på kvällarna och helgerna. Hon är en sån där riktig eldsjäl som alltid tar med sig jobbet. Flera av mina kollegor verkar vara så.

Jag hade tänkt jobba nu i helgen, men känner tydligt att jag inte kan det, hela jag skriker ifrån när jag tänker på det. Behöver en paus från jobbet trots att jag nyss varit sjuk och ju fått en paus då? Tycker att jag borde ha fått den mängd sömn jag behövde då men nu känns det som att jag kan sova hur mycket som helst igen. Sov dock bara 5-6 timmar ons-tors innan jag skulle jobba, kanske därför min hjärna var mos igår eftermiddag. Tror hur som helst att jag är en person som behöver mina helger. Behöver koppla bort jobbet, hämta mig från veckan som varit och förbereda mig för nästa. Även om det blir en sorts "ekorrhjulskänsla" av det så tror jag aldrig jag skulle fixa av att ha eget företag och leva med den konstanta känslan av att alltid vara på jobbet. Med det här jobbet ska jag inte behöva det tycker jag.

Ska till en kurator på vårdcentralen på tisdag och prata lite om hur jag mår efter nertrappningen av min medicin. Känns bra!

Kommer ägna den här helgen åt att lyssna på min kropp och hämta kraft.

11 kommentarer:

  1. Vad är " Sitt med stång " ? Kissande hunden och små kickar ( va nu det är ?) kan jag utan att ens fråga säga att det är slöseri med tid. Glute ? antar att du kör i en maskin där du böjer benet bakåt litegrann ( Jävla trams ). Höftböjare ? ( Vad menar du? kör du en speciell övning för höftböjarna ? ).Jag får en känsla av att ditt största problem är att du tränar för dåligt snarare än att din diet är kass även om jag personligen tycker att både 1400 och 1700 är för lite kcal. ( vilket kan vara en delanledning till din sömnlöshet/ självkänslan på jobbet mm ). Anledningen till att jag tycker du ska ta längre tid på dej att komma i form är att det krävs mycket längre tid än vad folk tror eftersom du både behöver lära dej träna rätt och även om du fått ett dietupplägg av folk som kanske kan så kommer du troligtvis behöva ändra i det eftersom varje kropp svarar olika och behöver olika typer av mat + att det ska stämma in i ditt övriga liv och vara tillräckligt enkelt att fortsätta på ett bra sätt livet ut. Jag vet inte men du har väl inte tränat elr ätit rätt någonsin i ditt liv ? så egentligen skulle jag vilja säga att det kommer ta 5 år innan du är i superform men för att du inte ska känna dej så nedslående så säger jag att du kan komma i ok form på 1 år men glöm nu 3 månader om du vill behålla jobb/relationer/psyke/ fysisk hälsa mm. Du behöver är ärlighet för att kunna förändras. Frågan är om dina PT:s och kostcoacher som du betalar kommer att vara ärliga nog mot dig ? I beg to differ.

    SvaraRadera
  2. Har du verkligen räknar rätt på dina kost-siffror ? Jag bara räknade snabbt utan decimaler och fick det till 1317 kcal och isåfall 28 E% protein, 46 E% kolhydrater och 26 E % fett. 1 % försvann i slasken typ. Kanske behöver din kropp så mycket fett, inte vet jag men jag skulle bytt ut kanske 6 E% fett mot protein och kolhydrater, bätre energi till träning och återhämtning. Jag kan ha räknat fel i villervallan men men .

    SvaraRadera
  3. Har bara hittat på namnen på övningarna, har inte de rätta namnen och just dem du tog upp är inga tunga övningar alltså utan lite extra tooning för rumpan som jag bara kör efteråt innan stretching typ.

    Däremot "sitt med stång" - då har jag alltså stång (som är låst i maskin) bakom nacken och sen sätter jag mig ner så långt jag kan och sen upp igen. Den är rätt tung tycker jag i alla fall.

    Höftböjare - Jag ligger på golvet och har antingenfötterna på en boll eller en bänk och lyfter sen höfterna så högt det går och ner igen, känns ordentligt i rumpan efter ett tag.

    Glute kan ju bli rätt tung om man lägger på mycket, superbra övning för rumpan som jag vet att många har som favvo eftersom den är effektiv.

    De andra övningarna sa du inget om så då har jag kanske gjort något rätt enligt dig? ;)

    När det gäller min psykiska hälsa så är jag väldigt ärlig och öppen här med den. Jag skriver om en dålig dag på jobbet och hur det kan kännas just då det är inget man behöver ta så allvarligt, jag är rätt bra på att lyssna på min kropp och ta det lugnt när jag behöver det.

    Det är inte jag som har räknat ut kosten utan min coach som gett mig den. Jag tar din tanke om att öka kolhydrater och protein och minska fett vidare.

    SvaraRadera
  4. Övningarna du nämnde är alltså bara mina egna och hör inte till mitt ordinarie träningsprogram. Så jag tror inte jag tränar fel. Behöver bara träna tyngre och det kommer jag nog klara nu när jag ökar på kosten.

    Jag håller med dig om att det måste ta tid och att man måste ompröva kostupplägget efter hand och utvärdera, det är något jag kommer att fortsätta att göra. Min pt:

    http://emma-lees.blogspot.com/

    sa just det att varje kropp svarar olika och har olika behov. Hon menar dock att fettet behövs för att kroppen ska släppa på fettet!?

    Well, tack för din ärlighet!

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Jag gillar din blogg och önskar dig lycka till i din resa. Du får gärna kolla min blogg. Vi kan kanske lära oss något av varandra :-)

    Måste kommentera ovanstående. Att du äter 1300 Kcal säger absolut ingentig! Din nuvarande vikt och din vardag spelar en stor roll till hur mycket kcal du behöver.
    Och ja, kroppen behöver fett för att hålla fett förbränning igång.

    Lycka till

    SvaraRadera
  6. Ok " Sitt med stång " är knäböj i smithmaskinen och är väl inte helt värdelös. Fast om jag var din PT skulle jag lära dej att köra den fritt dvs inte i maskin. Nästa råd hade varit att skippa " glute, små kickar, höftböjarövningarna " och lagt den tiden ist på utfallsgång vilket såklart är sjukt mycket jobbigare men också kommer att ge dig sjukt mycket bättre resultat. Emma - Lee har säkert massa bra tips att ge dig men eftersom hon vill behålla dig i sitt nät så hon kan håva in cash under så lång tid som möjligt så kommer hon troligtvis att köra en del övningar med dig som du enligt henne aldrig gör riktigt ok vilket såklart gör att du känner dig beroende av henne, det är så den branschen funkar ( Tyvärr, det borde ist vara att man hjälper kunden att klara sig på egen hand så fort som möjligt tycker jag ). Tycker du trots allt att det är värt pengarna med en PT så verkar hon vara kunnig. Kostupplägget kan mycket väl vara helt perfekt för dej så kör på bara.

    SvaraRadera
  7. Eyal: Hjärnan behöver ca 800 - 1200 kcal så därför förespråkar jag en mycket långsammare/hälsosammare nergång och skulle aldrig råda någon oavsett fetma att äta mindre än 1800-2000 om du inte typ ligger i en säng 24hr om dygnet och är lam.

    SvaraRadera
  8. Eyal: Tack, kul med ny läsare!

    Emotinal rescue: Ah så heter den alltså! Bra med tipset om utfallsgång! Körde en del utfall förr. Kör även djupa utfall på pall nu, håller då i stången å doppar ner foten så att tyngden blir på motsatt ben. Den känns ordentligt. Målet är att snart kunna göra den med hantlar istället!

    SvaraRadera
  9. Emotional rescue: Det beror på hur mycket man väger. Går inte å jmf en som väger 90 kg med en som väger 60kg. Min basalmetabolismen ligger på 1800-1900 med tanke på min vardag. För att gå ner i vikt måste jag ligga på 1400-1500 kcal/dag vilket medför en viktreduktion på ca.0.5/vecka. Ska jag ligga på 1800-2000 kcal/dag kommer jag aldrig gå ner i vikt, belive me I tried!
    Men men det är så mycket olika upfattningar, vägar och åsikter vad gäller kost så jag skulle inte säga att du har fel eller rätt :-) Oavsett hur mycket du äter, du får ha en fortsätt trevlig helg :-)


    Hon med kroppen: tack för dina fina kommentarer :-)

    SvaraRadera
  10. Galet intressant och ytterst relevant för mig det här! Jag vet inte vad min basalmetabolism ligger på? Har ingen som helst aning. När man ska börja med ett nytt kostupplägg så brukar de vilja att man skriver matdagbok. Jag skrev matdagbok när jag hade börjat äta sundare på egen hand - alltså inte så representativt för hur jag äter när jag äter som sämst. Coachen bedömde då att mitt "grundläge" var 17-18000 kcal om dagen vilket inte lär ha stämt när jag drack vin och åt onyttigt under flera månader i somras. Min pt menar att "för att stå still i vikt ska jag ligga på ungefär 2300 kcal/dag och har därför lagt min kostplan på 1700 kcal/dag.

    Jag antar att jag får prova mig fram! :/

    SvaraRadera
  11. oj haha 17-1800 kcal/dag menade jag så klart!

    SvaraRadera