måndag 4 oktober 2010

Har allt rämnat nu?

Såg mig just i spegeln. Såg att konturerna i mitt ansikte blivit ännu lite mer markanta. Känner att kläderna sitter något lösare. Känner hoppfullheten komma. Snart är jag där på min målvikt. Eller snart och snart..om kanske 8 - 10 veckor. Den här gången ska jag hålla det. Jag ska hitta ett sätt att leva i en bra balans som gör att jag håller min vikt - hela livet!

Men vad har jag gjort nu? Varför? Varför köpte jag 2 hg nötter och bara ÅT UPP DEM?
Svar: För att jag var stressad. Ett prikärt problem har dykt upp. Ett beslut som kanske måste tas som kommer påverka en stor del av mitt liv. Sen har jag mycket jobb nu. Mycket, mycket jobb..

När jag blir stressad, då kommer suget efter att tugga och äta. Man skulle nog mer kunna säga att jag småäter än hetsäter. Vad som än finns i närheten, men på något sätt verkar salta nötter roligare att småäta än ett vitkålshuvud, bland annat för att de är enklare att äta.

Så nu har jag ätit 2 hg nötter, salta nötter som jag verkligen inte får äta.

Så, har allting rämnat nu? Kommer jag fortsätta småäta/hetsäta så fort jag blir stressad`?

HELL NO!

Jag måste hitta ett sätt även här att handskas med situationen. Jag kan inte förbli liggande bara för att jag trillat. Kan inte kräla omkring i stoftet för att jag misslyckades att stå emot frestelsen den här gången.

Upp igen, upp igen, upp igen!

Damma av jeansbenen, låtsas som ingenting och fortsätt rakt framåt!

5 kommentarer:

  1. En gång är ingen gång ;-D Nya tag bara! Dåligt samvete gör bara att det händer igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Exakt Emma-Lee. Visst ska du väl försöka vara så strikt som möjligt nu under den period när du vill gå ner. Men det vore snudd på omänskligt att inte få i sig något "förbjudet" alls under flera månader. Tänk istället på alla de dagar som du INTE har trillat dit.
    Förresten, finns det inte något som du kan äta som är mer mitt i mellan vitkål och nötter? Som räddning när stressen slår på liksom.

    SvaraRadera
  3. Emma - Lee - Ja det är nya tag som gäller. Jag fuskade inte så här sist och det känns inte bra men nu är det bara att konstatera att det är gjort och gå vidare.

    Elin - jo alltså jag får äta nötter.. men bara 15 nötter på förmiddagen och 15 på eftermiddagen. Nötterna står för fettet i min diet. Det är alltså vanliga naturella nötter som gäller (mandlar, hasselnötter etc) och inte salta nötter. Men jag har märkt att nötterna blir ett problem för mig. Tror jag ska börja äta en bit ost eller en avokado som fettkälla istället, det blir för svårt att ha nötter hemma..

    SvaraRadera
  4. Jag kan varmt rekommendera lax annars :-D Jag äter knäckemackor med kallrökt lax och kokt ägg några gånger om dagen och tycker det fungerar suveränt :-D Annars kan du även köpa nötter på lösvikt och endast köpa för en dag i taget. Så gjorde jag ett tag.

    SvaraRadera
  5. Emma-Lee - Tack för råd! Jag behöver dem nu. Har just fått svar från min coach som jag ska skriva om här sen när jag hinner. Han sa bra men jobbiga saker. Det är TUFFT och det är otroligt mycket psykologi. Men jag ska fortsätta kämpa!

    SvaraRadera