onsdag 20 oktober 2010

Nytt kostupplägg

Jag har nu bestämt mig för att ta hjälp av Emma-Lee i fortsättningen. Hon har varit pt åt mig några gånger, har själv varit med om mycket och vet en hel del om hur det här med kropp, vikt och träning fungerar. Vi ska ses i nästa vecka och köra lite träning (måste börja utmana mig själv mer igen).

Har fått ett nytt förslag på kostupplägg av henne som ligger på ca 1700 kcl/ dag. Tanken är att det ökade näringsintaget ska ska öka min ämnesomsättning och att kroppen ska börja lita på att den får tillräckligt med näring och våga släppa på fettreserverna, och sen så klart att jag ska ha ordentligt med ork att träna hårt igen (som jag ju vill)!

Upplägget jag ska prova ser ut så här:

Frukost:
1 portion fiberhavregrynsgröt med 10 gram krossat linfrö, 2 dl mellanmjölk och 50 gram hallon (ev sötningsmedel).

Mellanmål:
200 gram minikeso (en liten innehåller 250 gram så det blir inte riktigt en hel) med en banan.

Lunch:
180 gram kyckling/kött/fisk stekt i 1 msk rapsolja med 300 gram lite grövre grönsaker (ex broccoli, blomkål, morötter). Gärna varma.

Mellanmål:
250 gram lättkesella med fun light eller krydda och 20 gram sötmandel.

Middag:
150 gram kyckling/kött/fisk stekt i 1 msk rapsolja med 250 gram grönsaker (samma som för lunch).

Kvällsmål:
1 kokt ägg

2 kommentarer:

  1. Det där verkar ju bra! :)

    Men alltså... Jag försöker hänga med i din blogg och kikar på flikarna. Jag förstår att du vill gå ner i vikt och må bra. Jag är som sagt varken psykolog, kostrådgivare eller pt (än hihi), men jag känner ändå igen mig lite grann i dig. Jag har haft sömnproblem i snart 6 år, haft perioder av djup nedstämdhet och haft en illa relation till min kropp och mat. Det var träning som räddade mig från att gå under.

    Jag undrar lite, vad är det du hoppas uppnå? Och då menar jag inte endast i cm. Att ha en hälsosam kropp är såklart viktigt, men jag tycker inte allt sitter i fettprocenten. Vad vill du få ut av kost och träning?

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant och bra fråga! Jag har nog både ett enkelt ganska "ytligt" svar och ett lite mer komplext svar på den.

    Det enkla svaret är att jag vill känna mig nöjd och snygg när jag står naken framför spegeln och när jag har på mig en bikini. Jag vill ha en plattare mage framför allt och mer markerad midja, kunna ha åtsittande kläder.

    Det lite mer komplexa svaret handlar om att jag vill känna att jag gör det bästa av det jag har! Jag vill må så bra jag kan och jag känner inte att jag mår bra i längden av att t.ex. äta osunt och dricka alkohol (vilket lett till oönskade kilo). Jag känner att jag lätt blir omåttlig och att det sen gör att jag mår sämre psykiskt. Jag vill belöna mig själv med en stark och sund kropp samt ett starkt psyke och kunna vara stolt över mig själv och min kropp på flera plan!

    Hoppas det var svar nog på din mkt intressanta fråga! :)

    SvaraRadera