lördag 9 oktober 2010

Låt ingen tala om för dig vad du kan eller inte kan göra!

PÅ min gamla blogg skrev jag om fenomenet där vi försöker försvara och släta över vår övervikt med att benämna den som: välmående, kurvig eller vara en sann livsnjutare. Jag menade att det finns en skillnad i att kämpa för att kroppsidealen ska bli mer representativa för hur folk faktiskt ser ut, skapa mer mångfald inom modeindustrin OCH att erkänna sin egna övervikt och kämpa för att bli en sundare människa med en vikt man trivs med.

Man kan ju trivas olika bra med sin lilla eller stora övervikt. Man kan låta den bli en del av den man är och acceptera den. Man kan strunta i att göra något åt den helt enkelt och fortfarande vara en vacker och underbar människa. MEN något jag ogillar SKARPT det är när en rund person ska applicera sin egen oförmåga eller ovilja att förändra det på någon annan som tappert kämpar (t.ex. jag!).

Jag tror för övrigt inte det finns NÅGOT jag avskyr så mycket som när någon försöker lägga sina åsikter på mig. Det kan gälla religion, politik eller vad som helst. När någon talar om för mig att: "så här ligger det till lilla vän, så här ÄR det" då börjar jag koka!

Det är så lustigt för när det kommer till vikt och mat så har plötsligt alla en åsikt. Något som är ännu lustigare är att de med mest övervikt oftast är snabbast med att tala om för dig hur fel ditt sätt är eller skakar skeptiskt på huvudet åt dina ambitioner att gå ner i vikt.

Det kanske inte är metoden det är fel på utan snarare motivationen. De kanske inte orkar kämpa för den vikt och kropp de innerst inne vill ha men de ska FAN inte komma och säga till mig att jag inte kan göra det!

Så tänk igen innan du vid fikarummet dömer ut någon annans viktminskningsmetod för att du "redan har provat alla" och de inte har funkat för dig. Tänk innan du talar om för någon att deras mål är orealistiska eller ouppnåeliga.

Jag önskar jag vore sån att när någon kämpar för att förändra något eller blottar sitt MÅL för mig så ska jag dunka den i ryggen och säga: fortsätt kämpa bara, så når du dit snart!"

Kuriosa: I filmen The Pursuit of Happiness säger Will Smiths karaktär: " I´m going to be a stockbreaker" och hans fru tittar på honom som att han är galen och går därifrån. Hur tror du filmen slutar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar