onsdag 27 oktober 2010

Hur tränar ni?

Uppe innan tuppen idag igen, och drog till gymmet och tränade armar. Bara jag plus en kille som jag sett där tidigt innan var där och sen vid 7.00 kom en tjej som alltid varit där på morgonen när jag varit där. Hon är helt otrolig, hoppar över britsar och sånt, och kör någon sorts funktionell träning där hon aldrig pausar typ.

När jag skulle gå vid 7.45 hade lite mer folk droppat in.

Märkte förresten att killen körde slut på sig på löpbandet (genomsvettig) INNAN han började köra styrka. Har fått lära mig att man ska spara sin energi till det jobbiga, tunga lyftandet och att man sen kan köra förbränning på löpbandet eller i någon av konditionsmaskinerna efteråt. En kompis till mig berättade att hon brukade gå på ett spinningpass först och därefter ett bodypump-pass det låter också som fel ordning.

Hur brukar ni göra?

7 kommentarer:

  1. som du säkert har märkt tränar alla väldigt olika, liksom pts/coacher har till synes helt olika idéer om vad som är "bästa" träningsupplägget(kost och övriga pusselbitar inräknat).

    tror det hela handlar om hur mycket man tror på ett upplägg. Har du läst eller fått höra om att man ska spara energi till tunga lyft och därigenom få ut maximalt av den övningen, och du helhjärtat tror på varför du ska träna så, ja då är det uppenbarligen "dåligt" att maxa på löpbandet innan.

    Killen som körde löpbandet innan kan, till exempel, ha hört att han genom löpning innan ett styrkepass får en högre förbränning under passet, att han kan ta ut sig mer eftersom han är mer uppvärmd, ja det finns egentligen ingen gräns på antalet teorierna. Och eventuellt kan han ha tyckt att dit sätt inte var det mest effektiva att träna.

    alltså, träning handlar om att själv, bland alla röster om bästa träningssätt, hitta vad som känns bäst, vad man har störst förtroende för vad som är bästa/mest effektiva sättet att träna. faktum är att huvudet, troligtvis, spelar den största rollen i kråksången. (tror jag!)

    och visst, detta är säkert old news för dig, meningen var väl bara att du skulle få höra det från ytterligare en träningssympatisör =)


    hur jag tränar? kör huvudsakligen basövningar, tunga lyft ca 6-8 reps med 2-3 min vila. Försöker alltid att hålla passen mellan 35-45 min, där efter 50 min börjar kroppen tappa fokus. tränar aldrig cardio före eller efter ett styrkepass (har jag tränat tillräckligt hårt under mina 40 min kommer jag att hålla en relativt hög efterförbränning). Kondition/cardio försöker jag köra kanske 2 ggr i veckan, separat, och dessa pass körs högintensivt i ca 15-20 min, exkl upp-nedvärmning.

    kör hårt!

    SvaraRadera
  2. tillägg gällande styrketräning (även träning over all):

    Kroppen kommer anpassa sig efter vad du utsätter den för. Tränar du i varje moment tills du inte orkar mer, men försöker orka mer, kommer kroppen att till nästa gång försöka forma sig så att den orkar det du ville. Slutsats: du kommer få mer muskler.

    Därför är det så viktigt att alltid försöka öka, alltid köra, oavsett om du kör 4 reps eller 15 reps, tills du inte klarar mer, för att skicka de rätta signalerna till kroppen, (förutsatt att du vill bli starkare).

    Variation, i form av övningar och sättet (antal reps, vila, upplägg osv), kommer underlätta betydligt för dig som tränar att utsätta kroppen för påfrestningar den inte är van vid.


    Inte heller kärnfysik, säkerligen heller inte något nytt, men ack så viktigt och grundläggande om man vill få ut så mycket som möjligt av sin träning!

    SvaraRadera
  3. Jag har hart och läst på om fettförbränning, och då verkar det bättre enligt mig att köra förbränning efter ett styrkepass, för när du styrketränar förbränner du bara kolhydrater (fettet förbränner du timmarna efter när musklerna bygger upp sig igen). Så då kör man bort alla kolhydrater och förbränner mer fett på cardio efter.

    Jag kör styrka för sig och cardio för sig. Exempel gym först, springa senare hemma efter lite mellis. Då orkar jag mer. Annars kör jag cardio på seperata dagar när jag springer till jag dör ungefär, haha. Promenader fördelas lite här och var varje dag, en halvtimme-timme åt gången. Sammanlagt tränar jag 5-7 dagar i veckan, men varierar muskelgrupper, promenader och löpning beroende på vad som känns bra.

    Mina styrkepass på gymmet blir minst en och en halvtimme, men oftast två timmar, det går inte på kortare tid och det är fyra gånger i veckan just nu. Då kör jag bara styrka, kort vila mellan seten för att inte bli kall.

    SvaraRadera
  4. Anonym - tack för dina kommentarer! Intressant verkligen och givetvis ska jag fortsätta att utmana mig själv i träningen! :)P.S Vore kul om du inte var anonym! We´re all friends here. ;)

    A Kay - Ja du är ju helt otrolig med din träning precis som Emma-Lee, kör flera pass om dagen och varvar cardio med styrka, häftigt! Just nu hinner jag inte träna så ofta känns det som utan kör så mycket jag orkar när jag väl kör. Men målet är att få in mer träning (promenader och fler cardiopass) i mitt veckoprogram!

    SvaraRadera
  5. Det låter bra. :) Man ska alltid köra det man kan och göra sitt bästa, alla har inte tid eller ork att vara på gymmet hela tiden.

    Bara extra promenader kan göra underverk! Gillar du att promenera? Stavar är inte så dyrt och ökar förbränningen med 23% eller något sånt, och då kan du gå där du är när som helst på dygnet. :)

    SvaraRadera
  6. A Kay - Roligt att du tog upp promenader just idag eftersom jag gått en lång sådan just idag! Bestämde mig för att promenera hem (ca 7 km).

    SvaraRadera
  7. .. när det gäller stavar så är det något jag funderat på tidigare när jag gick milslånga promenader ute på landet (hade en sådan period) men här i stan vet jag inte..känns lite sådär sen är jag rädd att slarva bort dem.

    SvaraRadera