lördag 25 december 2010

Julen, maten och träningen

Ja då har ännu en julafton passerat, en mycket speciell sådan får man säga. Även om det hör till traditionen att några bonus-personer är med på våra jular så är ca 15 st asiater något fler än man är van vid. Men det hela gick bra, var trevligt mycket tack vare att det var väldigt rara människor. Kusinernas flickvänner (en kinesiska, en japanska och en singaporianska) var otroligt trevliga att prata med. Jag skämdes lite för att jag hade svårt att se vilket land alla var ifrån. Just när jag trodde att jag hade koll på ett typiskt japanskt utseende så visade det sig att det var en kines jag pratade med haha! Det enda lite otrevliga inslaget var faktiskt en snorkig holländska som inte var speciellt artig, typ gick förbi en utan att hälsa och direkt började ta bilder på rummen och dukningen (alla tog bilder på dukningen och julpyntet, lite gulligt).

Så hur gick det med maten? Igår på julafton hade jag ju "ätardag" jag vägde ingenting utan var ganska avslappnad. Tror inte att själva julmaten innehöll så mycket mer kcalorier än vad jag normalt äter. Det är ju ganska mycket "rent protein" som köttbullar och julskinka. Det var ifs mer kolhydrater än vanligt med lite potatisgratäng, brunkål och mosters goda vörtbröd med nötter och russin i. Den något större faran var i så fall lillasysters smaskiga julgodis: dumlekakor, rischoklad, chocolate chip cookies och pepparkakor, detta kunde jag givetvis inte stå emot utan smakade av allt! Såå gott, hemmagjort gottis är alltid godare än köpt!

Idag har jag hållt mig till kostplanen trots alla frestelser som finns överallt här (det är ju alltid lättare när man är hemma och inte har något dåligt hemma). Har varit och handlat lättkesella och minikeso till mellanmålen så de är fixade. Har bestämt mig för att ha två ätardagar i nästa vecka. Den 30:e och den 31:e, men har pga det tänkt förlänga 30 min intervallerna till 60 min (imorgon uppdaterar jag nästa veckas planerade träning i sidokolumnen).

Träning

Idag körde jag 70 min intervaller i snön. Jag började med att gå raskt 2 min och springa 1,20 min sen ökade jag på springintervallerna och gick raskt 1 min och sprang i 1,30 min. Var rejält svettig och utpumpad efter det, tar verkligen mer att springa ute i snön än på ett löpband.

3 kommentarer:

  1. Vad underbart! Verkligen internationell jul. :) Men holländskan, ta det inte personligt. Holländare är väldigt snorkiga och tror att de är ganska fina, fast deras mode är typ tio år efter vårt. Mina kusiner bor i Holland, så jag vet. De är pain in the ass-folk. Men det är bara att skratta lite åt det, och vara glad att man inte är från Holland. De har ju byggt landet på vattnet, så de tror att de är smarta, men allt är platt. Precis som deras personlighet. Svenskar ska ju vara tysta och objektiva, men jag tycker att vi är ett varmare folk. :) Sen finns det några undantag såklart, men generellt.

    Tycker träningen i snön och att du höll dig till kosten efter var jätteduktigt. Inte ens jag är ute och lider i snön, hehe. :) Bra jobbat. Man förbränner typ dubbelt så mycket i kyla och snö, dels för att du måste hålla dig varm mer än vanligt och för att snön gör dina steg osäkrare så att du spänner musklerna mer och förbränner mer energi.

    Två ätardagar tror jag inte blir något problem, speciellt inte när du ökar på träningen. Man måste ju kunna välja lite ibland, och när det är festligheter på gång, så kan det vara bra att göra så där. :) Så länge du får i dig bra mat också, så är det nog lugnt. Jag har till exempel slarvat med maten, inte bara med att det blev mer muffins än i vanliga fall, utan att jag äter för lite vanlig bra mat. Men har i alla fall ätit rejält med grönsaker, och har blivit lite besatt av apelsiner. Så kul att kladda med, de är gigantiska och tar hundra år att äta typ, hihi.

    SvaraRadera
  2. Haha vad roligt det du skrev om holländare och kläder. Tänkte nämligen på hennes outfit som var lite märklig.. De gulliga asiatiska tjejerna gav henne komplimanger för den för att vara artiga tror jag. Jag fattar bara inte hur man kan komma hem till folk och inte ens hälsa på dem som bor där eller tacka när man går (vilket hon inte heller gjorde trots att ALLA andra gjorde det) det är ju en självklarhet! Well well ska släppa det, mamma sa också det till mig när jag höll på att få ett utbrott under kvällen.

    Ja, det kändes att det tog mer med utomhuspasset och jag har därför lagt in 3 till sådana pass i slutet av den här veckan då jag inte kommer ha tillgång till gym. Ska man unna sig mer får man anstränga sig mer! Dessutom var det ganska fantastiskt den dagen när solen gnistrade i snön, så vackert! Hoppas det blir så i slutet av veckan också.

    SvaraRadera
  3. Haha kan tänka mig det. Men det är väl klart, i Sverige hälsar man. Ja, de kan ingenting om mode eller ens att klä sig normalt. De kan typ tycka en ring i örat på en kille är manligt, och att nätlinne matchar ormskinnsloafers jättebra.

    Jätteduktigt! :D Och grattis till att du kom under 70-strecket.

    SvaraRadera