tisdag 21 december 2010

Dagens träning och frågor kring träning..

Ont i magen idag...känsla av att jag ska få mens utan att få det, sjukt jobbigt och ontigt. Hur som helst så körde vi hårt på crossfiten. Det blev fyra varv! Kände ändå mig utmanad när Emma-Lee och Maria berättade om deras betydligt tyngre crossfit pass de brukar köra. Vill klara det också!! Kan bli orolig att jag inte kör tillräckligt tungt. Frågade Emma-Lee om det, det här att det verkligen ska vara tungt och jobbigt varje gång. Jag försöker rannsaka mig själv om det verkligen är det? Jag menar jag blir ju inte toksvettig och andfådd varje gång men brukar försöka ta i så det känns och jag inte orkar fler reps. Men det känns ju inte som jag ska dö varje gång jag styrketränar. Fan vad svårt det ska vara att ha koll på detta!

Innan crossfiten körde jag backintervaller i 20 min och efteråt blev det 15 min.

Helt slut nu!

Godnatt

P.S Homeopatsamtalet idag var väldigt upplyftande! Skriver ev mer om det sen. Den kvinnan är verkligen fantastisk och "ser mig" så bra! Ovärderlig kontakt att ha.

3 kommentarer:

  1. Dumma mage, fy! Sånt är verkligen inte roligt.

    Men shit, fyra varv? Började ni inte med två? Galet ju. Du verkar köra stenhårt tycker jag.

    Det är lite svårt att känna efter vad som är lagom tungt. Jag tycker vissa grejer är mer döendeframkallande också. Som smithen när man kör ben. Då kan jag nästan dö, men då använder man också hela kroppen. Annars kör jag alltid så det svider på sista repsen, man blir röd, grimaserar, ja ful. ;) Men jag tycker inte du ska behöva dö efter varje set på varje grej, då sliter du bara ut dig. Försök köra tungt, att du känner dig ansträngd och knappt orkar den sista repsen du kör, så tror jag nog att det blir bra. Och det verkar ju vara så du kör nu? Att du inte blir jätteflåsig i crossfiten, kanske faktiskt är för att du har fått bättre kondition och mer ork.

    Och om du verkligen är osäker, kan du ju alltid pröva, när du tränar själv kanske är lättast, att ta 1 kg mer på en hantel exempelvis i något set och känna skillnaden. Om du inte orkar göra lika många, så har du bra tyngd, men orkar du så kanske du kan höja! Jag tror nog det tar på dig oavsett så mycket som du tränar, men det känner du också bäst själv.

    SvaraRadera
  2. Tack! jag hoppades på kommentar från dig eftersom jag vet att du kör hårt och tungt! :)

    Jag tycker också att det är lite olika beroende på vad man kör. T.ex sist jag körde ss ben så blev jag ju helt darrig och svettig, men det är ju dels för att det är ss och dels för att jag verkligen lade på så tungt jag kunde eftersom jag kan de rörelserna nu.
    När man kör armar/axlar så är det ju lite mindre muskelgrupper och jag vill inte lägga på så tungt att jag inte tar ut hela rörelsen ordentligt och klarar att hålla tillbaka på både dit- och tillbakavägen, tekniken känns viktig att få in. Det har ju varit en del nya övningar på sista tiden och då vill jag se till att jag gör dem helt rätt hela vägen innan jag lägger på.Men helt klart att det bränns och känt på slutet.

    Jo, jag har märkt att flåset blivit bättre, märker det i konditionsmaskinerna, jag blir svettig och det känns i benen men blir inte lika flåsig längre! Märker det även på crossfiten, (vi brukar köra 3 varv) men jag skulle som sagt vilja testa ett "tyngre" crossfitpass också! Tror det kommer!

    SvaraRadera
  3. Hihi. :)

    Ja men precis, det låter vettigt. Tekniken är så viktig! Ibland kan jag också bli helt darrig och skakig, som när jag testade 21:an. Det är inte något jag eftersträvar, då är det nästan att man dör. Att bli darrig av trötthet är en sak, men liksom skakningar när benen bara sprätter och man nästan hackar tänder, förstår du? Det är en varningssignal. Jag kan få så om jag är trött och tar i för mycket, eller om jag gör en ny övning som jag tar för mycket på bara för att det är så kul. Då brukar jag försöka pausa lite fler gånger, andas ordenligt och dricka vatten. Annars kör jag så det svider, men försöker också själv sänka när jag känner att det kan bli slarv med övningen.

    Jag tycker du verkar ha jättekoll. Du kommer klara tyngre crossfit snart, det finns det ingen tvekan om. :)

    SvaraRadera