torsdag 23 december 2010

En fridfull jul?

Jag har många syskon, 4 för att vara exakt. Två av dem är gifta och ska fira jul med sina respektive i år. En av dem bor utomlands och kommer först senare. Så jag trodde i min enfald att det skulle bli en lugn och fridfull jul i år med föräldrarna och med min lillasyster. Mys framför öppna brasan och mycket tid att umgås och prata. Så blir det alltså inte! Mamma och jag pratade i telefon och började spåna kring om man skulle bjuda över hennes syster med familj någon gång under julen också eftersom vi inte träffas så ofta (till saken hör att de har 6 barn). Sagt och gjort blir det hastigt bestämt att de också ska fira jul hos oss och dessutom tar de med 3 asiatiska tjejer (flickvänner till killarna i familjen) + ett gäng utbytesstudenter som inte ska åka hem och inte har någonstans att fira jul.

Jag är helt för gästfrihet speciellt över jul men måste erkänna att jag blev lite smått orolig när mamma entusiastiskt berättade om detta första gången. Det blir ju genast lite mer krav på en på nåt sätt, man borde väl visa hur en riktigt bra svensk jul ska vara. Men jag tänker att jag mest får vara där och vara trevlig och konversera artigt. Det är ju mamma och moster som dragit igång detta och de får hålla i det. Sen får killarna se till att deras flickvänner och kompisar har trevligt och ja, vi får hjälpas åt att se till att alla har en fin och lyckad jul! :)



Hoppas det blir tid för det här!

3 kommentarer:

  1. Herregud! Jag skulle aldrig orka, men det är jag det. Jag hoppas du får det trevligt, det kommer nog bli en galen julafton. Kanske någon som blir full och dansar på bordet? Inte du, du får göra armhävningar. ;) Du verkar ha en väldigt snäll mamma och moster, som tänker på andra. Utbytesstudenter som inte har någonstans att vara, och så kommer de till er. Låter lite som en saga faktiskt.

    God jul kära du, så svettas vi rövarna av oss efter jul.

    SvaraRadera
  2. Jo det har alltid varit så på gott och ont att alla ska inkluderas och man ska hjälpa alla. När jag var liten var det alltid någon som bodde hos oss t.ex kunde vara någon fd missbrukare som skulle hjälpas att få ordning på sitt liv eller bara någon som behövde någonstans att bo eller var ensam.

    GOD JUL kära du, ha det riktigt härligt så absolut svettas vi så det stänker efter jul haha!!

    SvaraRadera
  3. Speciell uppväxt du har haft, men hjärtat sitter på det rätta stället hos er verkligen.

    Du får berätta hur det blev. Nyfiken i en strut här. ;)

    SvaraRadera