onsdag 22 december 2010

Confessions och planering

Det har gått lite si och så med kosten den senaste veckan. I slutet av förra och början av denna vecka blev jag totalt luspank och fick äta det som fanns hemma i skåpen. Det blev havregrynsgröt, ägg, proteinpulver och popcorn (poppade i gryta). Jag fick sedan lite pengar och kunde fixa bra protein och grönsaker.

Idag var vi ute med projekt-teamet och hade en hel eftermiddag tillsammans för att sammanfatta vårt arbete under året som gått och bara ha allmänt trevligt ihop. Jag beställde det bästa jag kunde hitta nämligen en fisktallrik med fisk, ägg och lite kokt potatis. Hoppade brödet men lite kokt potatis slank ner liksom en bit kaka till efterrätt. Så går det ibland när man är i en uppsluppen härlig stämning där man inte håller tillbaka utan bara njuter av stunden. Jag skulle aldrig dricka alkohol eller spåra ut helt men nu gjorde jag så här och det känns faktiskt okej. Jag tror man får göra en avvägning med sig själv i de här situationerna. Vad vinner jag och vad förlorar jag? Jag vill hitta ett sätt att äta och leva som funkar och håller hela mitt liv. Nu är 12-veckorsutmaningen ganska strikt och det är meningen för att vi ska kunna få de resultat och nå de mål vi sätter upp. Samtidigt så slutar jag inte leva och ibland blir situationer som de blir.

Jag tror hela känslan av den stundande julledigheten har kickat in ordentligt nu och en välbehövlig, härlig känsla av avkoppling har infunnit sig. Jag är supertrött och känner att jag behöver en massa sömn och återhämtning. Nu har jag 11 dagar av ledighet från jobbet framför mig. Under de här 11 dagarna ska jag träna och sköta kosten så strikt det bara går. Det är mycket viktigt att inte falla tillbaka i gamla tankemönster kring mat så att jag hittar på ursäkter för att äta fel och därmed sabbar för mig själv och det jag vill uppnå.

Julafton och Nyårsafton är mina "ätardagar" under resterande dagar ska jag hålla kostplanen så gott jag bara kan! Kommer det liknande situationer som ovan så får jag göra samma avvägning som jag gjorde idag.

Tränings-schema för mellandagarna lägger jag ut på söndag! Inget fusk med träningen inte! ;)

Jag kommer att skriva här så att ni håller lite koll på mig! ;)

4 kommentarer:

  1. Usch, pengabrist kan verkligen ställa till det. Då får man bara se till att överleva helt enkelt!

    Jag sitter och skrattar lite åt dig med dina potatisar, kärleksfullt såklart ;). Vet du vad jag smaka på vid lunchtid istället för att äta något bra? Knäck, haha. Bara fett och socker. Men det är härligt att du är så ärlig, och berättar precis vad du gör. Då tror jag att det blir lättare att hålla dig strikt till din plan, när du känner att du inte behöver smyga och ha ångest. ;) tycker det låter som en härlig middag, trevligt att du gör lite mysiga saker också! Du är så himla duktig med att du inte dricker och planerar allt i förväg.

    Du kommer fixa det galant, du vet vad du sysslar med.

    Vad ska du göra på jul förresten, blir det familjemys då? :)

    SvaraRadera
  2. ..men när jag kom hem bakade jag pepparkakor och åt också oops! ;) (sånt skriver jag bara här i kommentarsfälten!) jag kände julstämning och ville ha den där doften av nybakat! Men jag VET med mig att jag inte kommer att tillåta mig att flippa ut helt, lite för att min mage inte skulle tycka om det men mest för att jag skulle må så dåligt av det. Visste dock från början att det skulle bli lite knepigt över jul när man verkligen vill slappna av och inte ha krav på sig. Man får köra hårt med träningen istället om man unnat sig lite för mycket. Detta är livet - det är så det kommer se ut alltid, högtider, fester och ledighet kommer dyka upp och man måste hitta ett sätt att förhålla sig till det utan att det blir överdrivet å nåt håll!

    Oj, bäst att jag skriver ett inlägg om hur jag ska fira jul för det blir lite mycket att skriva här!

    SvaraRadera
  3. Men så det kan gå, kära du. Jag tycker det verkar så härligt att du gillar det här med jul och familjeliv. Det bor en liten tomte i dig tror jag. Precis, kör hårt med träningen. Du kan alltid förbränna det du äter istället när det blir lite knepigare att hålla koll.

    Har ditt gym öppet då? Mitt är stängt. :( Blir söndag nästa gång då de har öppet, snyyyyft.

    SvaraRadera
  4. Ja det som är toppenbra med mitt gym är ju att det ALLTID är öppet och ALDRIG har stängt! :D Men jag kommer vara ute på landet några dagar och det är det ut och springa i snön som gäller. Men sen jäklar när jag kommer till större staden ska jag svettas röven av mig!

    SvaraRadera