måndag 21 mars 2011

Dynamisk Yoga för andra gången

Yoga för andra gången ikväll och det var riktigt bra, hade verkligen sett fram emot det!

Ikväll var instruktören ute och petade på oss när vi gjorde fel. Jag och den ende mannen som var där blev petade på en del. Men det var på ett väldigt trevligt sätt,  med en leende förklaring på hur man ska tänka: "tänk dig att din rygg är som ett bord, alldeles rak när du står sådär" och sen andas in och sträcka på benen och ta i med fingertopparna och sen i med handflatorna och krumma ryggen så den blir rund. Mannen såg galet vältränad ut men var stel som en pinne vilket han också klagade över : "är så jäkla stel". Mitt problem är mer att jag har svårt att minnas kombinationen av alla grejer och när man ska göra vad, koordinera andningen med rätt rörelser, men det kommer mer och mer.


Har ont i ryggen, bröstet och axlarna idag. Tog ju i rejält igår, så nu känns det där det ska. Har f.ö tänkt lyda A Kays råd om att ta lite kortare förbränning i smb med styrkan (max 30 min) för att inte bränna muskler. Bättre att gå hem och äta så att återuppbyggnaden kommer igång istället för att ta ut sig till max i 45 min i ett krävande intervallprogram. 

Min nya pt J.A är sjuk så jag har inte kunnat få mitt nya tränings - och kostprogram än. Men jag tänker på vad jag käkar och tränar så hårt jag kan. Men försöker också som sagt att lyssna inåt och må bra hela vägen.

6 kommentarer:

  1. Awww, skriver du om mig va? ;)

    Verkar som ett härligt pass. Blir helt galet sugen. Och det är svårare än vad man tror, och det kan verkligen skilja sig från gång till gång beroende på hur man mår. Du kommer bli vig som bara den om du fortsätter! Och stark och harmonisk. :)

    SvaraRadera
  2. Japp du är ju en viktig inspiration i mitt liv så du får tåla att vara med på ett litet hörn! ;)

    Ja, detta var det bästa jag kunnat börja med. Trodde jag skulle tycka det var tråkigt och bli rastlös, men icke!

    SvaraRadera
  3. vadå? Ska man inte köra längre än 30 min efter styrke passen??

    SvaraRadera
  4. Jag ska kolla med Jimmie imorgon om det! Men enligt A Kay (rätta mig om jag har fel Anna) så kan det bli att man bränner muskler då. Man behöver ju fylla på med näring så att musklernas återuppbyggnadsprocess kan börja. Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel!

    SvaraRadera
  5. Jag kan förklara tydligare: Om du kör för hård cardio efter att du kört styrka, så bygger du inte upp styrkan lika mycket som när du separerar på cardio och styrka (ha på olika dagar är bäst), eller kör lättare cardio, helst före styrkan (men även jag föredrar för mitt välmående att köra cardio efter styrka, så jag väljer att ta bort lite av min maximala styrkeuppbyggnad där för att jag tycker det är roligare att köra så)).

    Men det hela beror på vad syftet med träningen är. Mitt syfte är att bygga muskler och bli starkare, och då är det väldigt dumt att köra massa styrka och sen gå och förstöra det genom att köra massa cardio.

    Förstår ni? Ni bränner fortfarande kalorier och förbrukar energi, oavsett ordning på styrka och cardio, och då är alltid mer bättre, men muskeluppbyggnaden tar stryk OCH det kan ta längre tid för att du ska kunna bygga upp dig efter ett sådant pass ATT du så småningom kan bli övertränad och bryter ner musklerna istället för att bygga.

    Så fråga er istället vad ni vill ha ut av träningen. Jag tycker att Lina ska satsa mer på styrkan, att bygga upp muskler som ökar fettförbränningen overall i vila, så att hon sen ska få ut ännu mer av cardio och förbränna mer fett, så därför tycker jag hon ska satsa lite mer på styrkan, istället för så mycket cardio som hon kört innan.

    Förstod ni bättre? Det låter kanske krångligare än vad det är.

    SvaraRadera
  6. Jag förstod, och jag har faktiskt tydligt upplevt att jag blivit tröttare i kroppen dagarna efter när jag "tagit ut mig" på cardion efter styrkan (45 min backintervaller t.ex.). Men kanske en halvtimme på bandet mer powerwalk stuk är mer okej. Ska iväg på mitt första träningspass med Jimmie nu och ska fråga honom om detta då också. :)

    SvaraRadera