torsdag 24 mars 2011

Pyramidträning

Idag var alltså första träningspasset med J.A. Det var ett riktigt krävande pass som involverade både balans, styrka och kondition - allt för att aktivera så många muskler som möjligt och öka min förbränning maximalt!


Jag fick köra något som kallas "pyramidträning" som innebär att man börjar med två övningar och lägger på upp till 4 st. Man upprepar sedan och kör "varv" men tar efter hand bort övningar så det slutligen bara är en kvar. Vi körde alla övningar 3 gånger i högt tempo, värre än crossfiten kan jag säga! Så här såg passet ut:


Ben & mag-passet

  • Benpress, 136 kg
  • Knäböj på bosu boll med vikter
  • Explosiva upphopp
  • Utfall bosu boll med vikter


  • Benspark 36 kg (ska höja till 43 nästa gång)
  • Sittande lårcurl 36 kg (ska höja till 43 nästa gång)
  • Explosiva utfallshopp
  • Utfallsteg på bosu boll (5 varje ben)


  • Abodminal crunch
  • Boll med indrag ett ben i taget
  • Planka på boll med indrag ett ben i taget
  • Crunch på boll (bäckentipp)




Idag introducerade jag till bosu bollen och kände mig rätt vinglig i början, men det gick bättre och bättre! Målet är att min balans ska vara på topp när jag kört programmet några veckor!

2 kommentarer:

  1. Å den bollen är rolig! Jag testa en sån på kursen. Vi har ingen på gymmet, dåååååligt. Trodde jag skulle ramla direkt, men höll mig ganska bra på den ändå. Och den kommer verkligen träna upp din balans så du kommer bli ännu bättre i alla svåra yogaövningar sen! :) Du får skriva om du fick någon konstig träningsvärk av den sen... :D

    SvaraRadera
  2. Ja den var rolig och det är alltid kul med utmaningar! Jag längtar redan till yogan, sa till min pt att jag inte kan vara utan den!

    SvaraRadera