torsdag 24 mars 2011

Anknytningsteori och självkänsla!

Idag behöver jag vissa av mina affirmationer extra mycket. Speciellt dem som handlar om att "jag ÄR positiv och kärleksfull". Jag är trött och stressad och önskar att vissa saker såg annorlunda ut men bara jag slappnar av och försöker hitta lugnet så blir det genast bättre! Läser två böcker nu som är bra för mig. Den ena heter Hemligheten och är skriven av psykolog Egil Linge och journalist Dan Josefson. 

Boken bygger på anknytningsteorin, kortfattat så innebär det att vi alla söker efter närhet och intimitet från att vi är små bebisar och genom vår barndom har vi utvecklat olika beteenden för att få denna närhet. Man kan pga dessa inlärda mönster t.ex. både stöta bort folk och klänga fast vid dem för att få närhet, det är vår s.k "relationsmodell" som styr vårt beteende. Man kan vara "undvikande" eller "ambivalent" i sin relationsmodell. Det går att testa sin relationsmodell och läsa mer om det här. Det braiga är hur som helst att det går att jobba med detta och få en hållbar och bra relation!


Den andra boken jag läser är Mia Törnbloms "Självkänsla nu". I den har jag just gjort en jättebra övning som handlar om att skriva ner sina önskningar och drömmar. Det var en väldigt bra övning att göra för mig just nu som ger både hopp och motivation att nå dessa drömmar! Jag fick även en tankeställare när det gäller de saker jag vill förändra i mitt liv på sikt. T.ex så vill jag inte bo själv har jag kommit fram till utan helst med minst en annan person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar