torsdag 17 mars 2011

Mätningar och positiv bekräftelse!

Idag träffade jag min nya pt Jimmie och vi gjorde en massa tester. Han gick igenom min kropp och upptäckte en del saker som jag inte hade en aning om. Jag har tydligen belastat höfterna fel när jag tränat och de har lett till att jag blivit lite "sne" på ena sidan, detta är något vi ska jobba med dvs undvika vissa övningar och jobba mer med andra. Tydligen så har jag "korta höftböjare" vilket man måste tänka på när det gäller träningsupplägget.


Jag fick även göra några olika styrketest (armhävningar, lutande situps och benböj med stång) och slutligen ett konditionstest i rodden och det var kul att få höra från en professionell att jag är stark, vältränad och har riktigt bra kondition! Jag har bästa möjliga förutsättningar för att få riktigt bra resultat menar han. Tydligen så har det kostschema jag haft varit fel för mig för att uppnå de resultat jag vill. Tanken är därför nu att tillföra mer kolhydrater på rätt tider i kosten! Detta behövs för att jag ska bli av med bukfettet som är mitt största problem, det är framför allt där det sätter sig på mig och hindrar mig från att få till ett jämnt resultat och en snygg symmetri i kroppen och figuren.


Vi gjorde även fettmätningar på flera olika ställen där man vanligtvis har mer fettdepåer som: mage, rygg (under bh-bandet) och arm med en caliper tång! Det känns ju sådär kul när någon nyper tag i ens fett med en tång haha, men Jimmie var väldigt proffsig så det kändes bara bra att få det överstökat (kommer kännas grymt mycket bättre när min mage är så tight att det knappt går att få tag i nåt! :).


Jimmie kommer nu att lägga upp ett kostprogram åt mig som jag får lagom till nästa vecka! Han skulle göra det så enkelt som möjligt så att jag lätt kan byta ut livsmedel etc. Följer jag det och "gör som han säger" så är han säker på att jag kommer få resultat inom kort. Det kan ta 2-3 veckor för kroppen att "ställa in sig" på den nya kosten men när det är gjort så kommer det gå fort, menar han!


Jag ska köra hårt på detta och tror att det kommer bli bra!

4 kommentarer:

  1. Duuu.... Caliper stämmer bara till 40% så att du vet. Resultaten är svåra att mäta då man inte behöver följa riktlinjer för var man ska mäta, så alla mäter lite olika. Men jag tror ändå det kan ge en viss hum, men bod pod är mer exakt. Menar bara att du inte behöver bli nojig över resultatet, utan ta det med en nypa salt. ;)

    Hur som helst det verkar ju bra det här! Ska bli kul att se vad ni ska göra. :)

    SvaraRadera
  2. Jo jag förstår jag kollade inte resulatet, jag ser ju själv med ögonen att det är för mycket! Så det är främst det jag går efter. Jag går på ögonmått och måttbandet! Men en bod pod funderar jag faktiskt på att göra också typ i nästa vecka igen när jag fått pengar. Kan ju va riktigt intressant att kolla vad som händer där! :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du fått den hjälpen! Ska bli intressant att se dina resultat!

    SvaraRadera
  4. Tack Jess, ja det känns som jag äntligen börjar hitta rätt väg! Väldigt roligt!

    SvaraRadera