torsdag 3 mars 2011

Iso-dieten, bra kostplan för Bech 2011??

Nu är det hög tid att sätta upp mina mål för Beach 2011! 12 veckor ligger framför oss igen och vi ska nu specifiera vad vi vill uppnå under denna tid och hur vi tänkt göra för att nå våra mål. När det gäller träningen så har jag ganska klart för mig hur jag ska tänka och köra. Men det är lite värre med kosten. Jag är verkligen supertrött på kokta grönsaker med en bit kycklingfilé så jag VET att jag behöver en ny kostplan annars kommer jag inte fixa det utan att fuska en massa. Jag har nu surfat runt lite och den metod som känns mest lockande för mig är faktiskt Iso-dieten!

Jag har provat den tidigare med hjälp av deras bok och tyckte maten/recepten var bra, roliga och varierande. Dock har jag några frågor innan jag bestämmer mig för att bli medlem där för 150 kr/mån.

Skrev följande mejl till dem och väntar nu på svar:

Hej,

Jag har provat Iso-dieten tidigare och tyckte recepten/maten var god och varierad och trivdes ganska bra med metoden. Jag har under hösten 2010 gått ner ca 7 kg genom intensiv träning och omläggning av kosten. Min plan är att gå ner 3-5 kg till utan att tappa muskelmassa eller träningsork. Jag känner mig trött på att äta ovarierat (mkt kokta grönsaker med "rent" protein till t.ex 180 g kycklingfilé) vill föra in mer "bra" kolhydrater i kosten och vill även ha en smidig och enkel onlinetjänst där jag kan hålla koll på vad jag äter.

Jag ingår bland en grupp tjejer i något som kallas "fitnessutmaningen" (se blogg nedan) vi ska själva sätta upp våra mål som kan gälla viktminskning, kondition, styrka, etc och beskriva hur vi tänkt oss att nå dem under 12 veckor. Därefter uppdaterar och peppar vi varandra och ses och tränar ihop och några av oss ska även sprnga vårruset tilsammans. Jag vill nu hitta en kostplan jag kan trivas med under dessa 12 veckor och ett sätt att äta som jag kan fortsätta med sen. Tror att Iso skule kunna fungera bra för mig men har dock några frågor innan jag skaffar mig medlemskap hos er.

1. Kan man lägga in livsmedel själv och räkna ut dagens sammansättning så att det stämmer med Iso-dieten (dv 33% kolhydrater, protein och fett) eller måste man använda era färdiga recept?
2. Jag tränar hårt, 4-6 ggr/veckan styrka och förbränning, 1600 kcal/dag låter rätt lite om man tränar som jag gör, hur tänker ni kring detta?
3. Jag funderar på att ha lördag som en "höjardag/fridag" eftersom jag märkt att det fungerar bra för min motivation om jag vet att jag kan unna mig något exta då (t.ex lite vin, godis eller bröd till frukost). Tror ni detta kommer samverka dåligt med Iso dvs fördröja resultat m.m?

Tacksam för svar!

Får se när och hur de svarar!

2 kommentarer:

  1. Ja om de bara kunde ta och svara någon gång men de kanske inte prioriterar nya medlemmar? ;)

    SvaraRadera