tisdag 11 januari 2011

Sjuk?

Jag hör varken till typen som blir sjuk lätt eller som blir sjuk svårt. Mitt problem är att jag inte vet att jag är sjuk eftersom jag oftast inte blir sjuk på ett normalt sätt. Låter det knepigt? Jag ska försöka förklara.

När jag blir sjuk så är det sällan enbart fysiskt. Jag märker att jag håller på att bli sjuk när jag blir trött. Och då menar jag inte lite trött som i "några nätters missad sömn- trött" (även om det kan spela in) jag menar mentalt och fysiskt slutkörd. Jag vet inte riktigt vad som är hönan och vad som är ägget när det här händer. Jag vet bara att helt plötsligt tappar jag fokus och klarar inte av att utföra mitt jobb ordentligt eftersom jag knappt kan tänka. Ungefär här brukar även en massa negativa konstiga och lite paranoida tankar komma på traven, jag kan t.e.x. få för mig att någon tänker och tycker saker om mig och vilja gå och "reda ut" det här (eller kanske mejla och reda ut om det är någon som inte befinner sig nära). Oftast hejdar jag mig i tid innan jag gör det.

Jag kan sitta framför datorn och helt fastna eftersom jag håller på att somna eller har de här jobbiga tankarna. På vägen hem kommer den fysiska tröttheten över mig ordentligt och jag tycker oftast att själva promenaden från hållplatsen till mitt hem är något av det mest ansträngande rent fysiskt eftersom benen känns som bly. Väl hemma så finns inte mycket mer att göra än lägga sig..känner jag hunger så äter jag det enklaste som går att äta (idag hade jag tack och lov kokta ägg i kylen).

Det allra jobbigast med det här är att jag inte vet om jag "får" vara sjuk. Jag vet bara att jag inte orkar något eftersom jag är så utmattad. Det känns ändå alltid så svårt att sjukanmäla mig eller ställa in saker för att jag är "sjuk". Folk frågar ju alltid vad det är och då är det så svårt att förklara, enklast att bara säga att man är förkyld eller har huvudvärk.

Det kändes verkligen tråkigt att behöva ställa in träningen idag - och jag drog ut på det och kände efter om jag kanske ändå skulle kunna gå. Men jag fick bara erkänna för mig själv att jag inte skulle orka.

3 kommentarer:

  1. Om du nu är sjuk på ditt sätt är det nog bäst att vila, du vill ju inte hamna i mitt träsk å aldrig bli frisk. :( vila ordentligt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja jag är bara fullkomligt slut. Kan inte göra nåt annat än vila som det känns nu. Hoppas du blir frisk snart!! Och jag med.

    SvaraRadera
  3. Ja vad som egentligen är sjuk är väl individuellt. Jag blir förkyld, men kan också som du bara bli seg och konstig i typ halsen hur länge som helst utan att det händer nåt mer. Känner du dig slutkörd, så ska du ju lyssna på det. Vila lite, och se om det blir någon förbättring. Sov mycket och drick mycket vatten.

    Mysa lite extra med en bra film eller bok också? :)

    SvaraRadera