tisdag 11 januari 2011

Mottfjärilar




Hookah, Lewis Carrols talande fjärilslarv från Alice i Underlandet

Fjärilar är inga söta djur. De är precis minst lika äckliga som flugor eller andra flygande insekter. Bara för att vissa har vackra vingar så är de inte mindre motbjudande. Tänk dig själv en fjäril som sätter sig på dig (på din arm t.e.x) vad är det för del av fjärilen som slår sig ner på din hud? Det är en repulsiv larv som suger sig fast med sina larvfötter!

När jag kom hem från min ledighet hittade jag mottfjärilar hemma i skafferiet i min andrahandslägenhet. De kom ifrån larver som spunnit nät i mjöl och kakao. Jag slängde naturligtvis ut allt och storstädade skafferiet och köket. Läste sedan om dessa skadedjur på anticimex hemsida och fick veta att det skulle räcka att slänga, göra rent och sen inte ha några öppna förpackningar utan förvara allt i tillslutna plastpåsar eller burkar.

Eftersom jag inte äter mjöl och kakao så är det enda "gryniga/mjöliga" jag har havregryn, dem förvarar jag numera i kylskåpet. Hade hoppats att mina åtgärder skulle räcka men den nedrans flygande ohyran vill inte försvinna! Jag slår ihjäl dem så fort jag ser dem där de sitter på väggen eller flaxar omkring men när jag kommer hem hittar jag nya. Det har alltså blivit dags att ringa anticimex som får komma hit med det tunga artilleriet!


Äcklig larv och färdigutvecklad äcklig mottfjäril.

3 kommentarer:

  1. Å vad jobbigt. :/ Vet hur det känns. Det är fruktansvärt med ohyra bland sin mat. Jag brukar må illa av ångest.

    Vi har haft fjärilsliknande grejer. Jag tappa matlusten helt här hemma. De försvann så småningom, men svårt att bli av med.

    Myror har vi också haft, vilket också är sjukt äckligt. Det finns ju alltid smulor överallt som gör att de stannar kvar.

    Och såna där fruktflugor. Skitäckligt! Då häller jag alltid upp saft med vin eller vinäger i, för det gillar dem. Men jag häller också i diskmedel för att bryta ytspänningen, annars lägger de ägg på ytan så blir de ännu fler.

    Försök ta en sväng till IKEA kanske, och köp massor med burkar med lock som går att hälla ur till allt mjöl och förvara knäckebröd i plåtburk. Lägg undan allt som går att lägga undan, för även om de bor i typ mjöl så kanske de ändå gillar att mumsa på annat.

    Hoppas de jävlarna försvinner!!! Håll mig uppdaterad!

    SvaraRadera
  2. Ja, det kändes äckligt och otrevligt här hemma. Det känns ännu mindre som ett hem jag vill vara i.

    Har också tänkt på det där med glasburkar och ska nog försöka ordna det snart!!

    SvaraRadera