onsdag 19 januari 2011

Det händer något nu .. tror jag!

Det känns som att något händer i kroppen nu. Jag tror - eller vill tro - att det är förbränningen som ökar. Jag känner att magen jobbar mer liksom och är mer hungrig. Vissa dagar har jag känt mig svullen och mätt och knappt kunnat få i mig maten, det har varit så ganska mycket trots all träning faktiskt.

Jag chattade lite med min vän Mr. Fitness som sagt att jag och folk i allmänhet ska ge det betydligt mer tid att komma i form. Han brukar prata ÅR och inte månader och att man i så fall ska tänka 0,5 kg/månad istället för per vecka för att va säker på att det är fett man tappar. Han menar att jag har 3-5 år kvar för att komma i riktigt bra form. Har även pratat med E-L och andra om det här att vilja ha en "quick fix" genom någon svältdiet, det funkar inte. Det blir bara att man går ner sina 5-10 kg och man har kanske lärt sig ett och annat om att äta hälsosamt och röra på sig men KROPPEN har inte lärt sig det och rent mentalt så är man på samma plats som när man började.

Man måste komma till en punkt där träningen är ett behov snarare än ett nödvändigt, jobbigt "måste". Där träningen och att äta bra är något man gör för att man VILL det och inte för att man "måste" en kort intensiv period för att gå ner i vikt. Jag märker att ju mer jag börjar tänka så, desto lättare är det för mig att acceptera att det tar tid. Jag satsar ju på att hitta ett sätt som fungerar för mig. Som gör att jag tappar fettet men också kommer i en bra mental form samtidigt.

Något som kan störa mig dock är när smala människor som inte behöver anstränga sig för att vara smala blir tagna för hälsosamma BARA för att de är smala!

4 kommentarer:

  1. heja heja, ikväll tänkte jag vara med på FB :) Känner att det är dax! Mina ven håller på dö av träningsvärk sen i tisdags så vi får väl se hur det går på dagens benpass hahaha Känns faktist som att jag får börja om lite nu.. För så här var det INTE innan jag blev skuk.. Skit skit hehe Bara kämpa på. Hoppas att din känsla är rätt så du får ett - på vågen på lördag :)
    kram

    Ses ikväll

    SvaraRadera
  2. Tack men de två sista styckena var egentligen det viktiga i inlägget! ;) dvs att det nog kommer ta tid och att jag håller på att fatta och acceptera det.

    Ses ikväll!

    SvaraRadera
  3. Well spoken, lady! Tid, exakt. Och se på de små grejerna som "idag gjorde jag två reps mer, jag blir starkare" istället för "jag kan fortfarande ha samma kläder".

    Håller med dig om smala tjejer. Att folk automatiskt tror att de är fit/hälsosamma och typ tränar. Smala tjejer som jag mött i mitt liv levde på skräpmat och tyckte inte om frukt liksom. Jag ser istället hur jäkla otränade de är, att de är svaga och veka, kanske har dålig hållning medan alla andra tycker att de är sååå fantastiska. Tacka vet jag muskler och normalt byggda tjejer. Alla behöver träna och äta bra, även smalisar.

    SvaraRadera
  4. Precis! Jag försöker tänka så! Att jag klarar mer nu! Att jag är både starkare och mer uthållig iän innan (snabbare ska jag också bli!)Tänkte på det när vi körde dropset i axelpressen hur jag för något år sen bara klarade 15 kg där och nu kör jag det dubbla och mer ibland. Sen minns jag när jag började träna med Emma-Lee att jag inte kunde göra fällkniven..det tog emot och bara gick inte! Nu kör jag på med viktplatta och allt.

    Jag längtar, längtar verkligen till den dag då det inte är att "gå ner i vikt" som är i fokus så mycket för mig utan mer träningen och formen och andra utmaningar, mycket roligare då ju!

    SvaraRadera