måndag 1 november 2010

Att vänja mig av med medicinen

Det blev ännu ett träningspass i helgen och en promenad idag hem från jobbet (7 km).

Har haft en hel del orostankar och känslor i helgen och även i förra veckan. Ibland är de nära panikartade men jag har klarat mig igenom det mycket tack vare att jag kunnat ringa underbara vänner. Min kropp håller helt klart fortfarande på att vänja sig av med den antidepressiva medicin den vant sig vid de senaste 2-3 åren. Jag hade nog mer förväntat mig att mitt stämningsläge skulle sjunka och bli lite lägre och att jag främst skulle behöva jobba mot det med positiva tankar etc. Men det som märkts tydligast är alltså oro, irritation och rastlöshet.

Några saker som hjälper:

- Att ligga ner, andas med magen och lyssna på mental träning (har en massa bra spår från Xtravaganza-tiden).

- Träna! (funkar under tiden och gör också att sömnen blir bättre).

- Prata med någon som hjälper mig att fatta att vissa tankar och känslor är helt irrationella eller som bara lyssnar och hjälper mig att förstå att jag inte är ensam. Det finns 2-3 sådana personer just nu i mitt liv som jag är evigt tacksam för.

4 kommentarer:

  1. Måste vara jobbigt att gå och "tända av" på sån medicin. :/ Du har inte funderat på att gå på kognitiv beteendeterapi eller något? Klart att vänner hjälper mycket också, men det kanske är något djupare? Tror att kosten och träningen kommer hjälpa dig jättemycket. Kämpa på! :)

    Och du borde prova på yoga, när du har tid/kan/vill/har råd/känner för det. Man andas annorlunda och gör mer stretchiga, långa rörelser som sätter igång massa konstigt i kroppen. Jag går inte på yoga just nu (dyrt, och missar alltid de två pass som finns på mitt gym), men jag gick på ashtanga yoga regelbundet i ett år. Jag märkte skillnad på sömn och på mina muskler. Jag blev smidigare och mindre stel, lugnare...

    SvaraRadera
  2. Jag har gått i kognitiv terapi och det var jättebra men jag känner att det är för dyrt för mig just nu (hon jag gick till sist tog 1000 kr/gång).

    ...och ja, jag har även funderat på yoga men som sagt senare när jag har råd. Det skulle nog motverka sitt syfte att kosta på mig ännu en träningsform just nu. :) Mental träning och stearinljus får funka sålänge!

    SvaraRadera
  3. .. tack för uppmuntran förresten! :) kost och träning hjälper redan mycket! Tycker konstigt nog det är oerhört skönt att veta exakt vad jag ska äta och att det inte behöver bli en massa onödig oro och stress kring maten.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår att det är dyrt, är bara nyfiken på vad du testat. ;D

    Annars så brukar det finnas folk på utbildning som måste arbeta med patienter för att få sin licens, och då får man reducerat pris. Brukar exempelvis finnas annonser på stokholms universitet. Risken då är att man hamnar med ett pucko, men då kan man alltid strunta i att gå tillbaka.

    Men bra bra, det verkar ändå som du har grepp om tillvaron och koll på vad du vill göra. Utbyter bara lite tips här! ;D Jag skulle också vilja testa KB, men jag är för feg, det är dyrt och jag tror att de ska sitta och tänka "Gud, hon är ju helt dum i huvudet" om mig. Fånigt jag vet.

    Och ja ,det är verkligen en fördel med att veta vad man ska äta hela tiden. Slippa tänka och slösa tid. Ibland vet jag inte alls vad jag vill ha, och då blir jag typ sur hehe. Då slutar det med att jag äter lite gröt och tycker det är jättespännande, för att jag inte orkar göra mina tråkiga sallader hela tiden. :)

    Du borde skriva en bok eller något sen. Det är inte många som kan sluta medicinera, detoxa kroppen och börja ett helt nytt liv som du. Du är en fantastisk inspiration. Så tänk på det!

    SvaraRadera