lördag 27 november 2010

Kostupplägget funderingar

Sitter uppe sent efter filmkväll med kompis (och äter en burk kesella med lite funlight och nötter i). En sak som kräver planering och tid är kostupplägget (finns under "mitt mål"). Man ska se till att få i sig all den här maten dagligen för att orka träna och för att gå ner i vikt. Jag har varit slarvig med maten hittills, har glömt att äta eller ätit fel. Jag har därför nu gjort lite snabba uträkningar här så att jag kan se till att handla in all mat inför varje vecka och framöver!

Jag ska dagligen äta:

Frukost
1 dl havregryn
1 msk linfrön
50 gram hallon
3 dl mellanmjölk

Lunch
180 gram kött/fisk/fågel
300 gram grönsaker

Middag
150 gram kött/fisk/fågel
300 gram grönsaker


Mellanmål x 3
1 burk kesella
200 gram keso
1 kokt ägg
1 frukt

Detta blir alltså per vecka:

7 dl = 280 gram havregryn
7 msk = 70 gram linfrö
350 gram hallon
2,1 liter mellanmjölk


2,31 kg kött/fisk/fågel (t.ex. ca 2 stora förpackningar kycklinglårfilé)
4,2 kg grönsaker (broccoli, blomkål, tomater, champinjoner, färska hericots vertes och morötter är några favoriter)

7 burkar kesella
1400 gram keso ( 3 st 500-gram förpackningar räcker)
7 ägg (köper storförpackning)
7 frukter (apelsin och päron är favoriter)

Jag ska göra lite uträkningar på vad detta kommer att kosta imorgon! :)

Godnatt så länge!

3 kommentarer:

  1. hehe, det är lövbiff på bilden.

    Det var ingen dum ide att veckohandla! jag ska också göra de. Så slipper man fundera så mycket kring vad man ska äta varje dag å planera in handling å så. Nåt man borde göra är att göra färdiga matlådor å ha i frysen. Enkelt att bara ta fram innan man sticker till jobbet :) Ska nog ha en "laga mat dag" i veckan. :)

    Imorgon är det dax hihi

    kram

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med, matlådor är det bästa. Jag gör också matlådor, för att jag inte har tid att laga när jag vill ha mat nununu. Och det lyxigaste jag vet, är typ att förbereda mina shakes med mängd pulver redan i shaken, så behöver jag bara hälla i mjölk. Ooooo vilken lyx, tycker jag då. Så mat som redan är fixat är härligt. :)

    Och du, jag har läst att matlådor i plast utsöndrar plast i maten om du värmen allt i micron, så lägg upp på tallrik om du ska värma eller kör i stekpanna som jag gör. ;) För plast tycker inte magen om.

    Du får tala om sen hur kostupplägget blir, om du är mätt och så. Mellanmålen låter goda, tror jag ska pröva lite sånt också. :)

    SvaraRadera
  3. Jess - A lövbiff! Bra idé, det är ju gott! Ja, jag ska också ordna matlådor men de får bo i kylen eftersom jag kommer ha ett pyttelitet frysfack på nya stället.

    A-Kay - Brukar faktiskt alltid hälla upp käket på en tallrik. Tycker lådorna blir så fula å missfärgade snabbt när man värmer dem i micron. Men bra aspekt med plasten!! Ska absolut tala om hur det går med upplägget. För mig är snarare problemet att få i mig allt, känns så nu iallafall men den ökade träningen kommer ju öka aptiten också antagligen!

    SvaraRadera