fredag 5 november 2010

Träna fel?

Läste det här och blev väldigt irriterad och trött! Så allt jag gör är fel då alltså? Fel att träna en muskelgrupp i taget, fel att träna i maskiner på gymmet (de är ju tydligen bara bra för att sitta och knyta skorna i), fel att köra längre konditionspass, fel att göra magövningar som sit-ups? Jag vet att det säkert är överdrivet men bara tanken på att det finns någon sanning i det stör mig. Att man skulle lägga ner timmar av tid på att träna fel och inte få så bra resultat som man kan, tanken på det gör mig väldigt trött.

12 kommentarer:

  1. Kära du, nu kommer jag att göra dig besviken. Det ligger en massa sanning i deras påståenden. Men det är inte så illa som de försöker få det att låta! Vi går igenom dom:

    1. Isolerande övningar: att bara göra en övning för biceps i maskin exempelvis är inte bra i längden. För när man sprätter omkring i verkliga livet följer alla muskler med i olika rörelser, därför blir det onaturligt att bara göra exakt en muskel i taget, du blir alltså inte starkare fast du tror att du blir det. Men du behöver inte deppa för det, för vill du pumpa upp dina biceps är en isolerande övning bra för att jobba med den muskeln du vill jobba med. Energin går till just den muskeln. Men för att få ett bättre resultat, så bör du lägga till en övning som inte är lika isolerande, exempelvis att stå upp och lyfta en stång och träna biceps där med. Då kommer andra muskler med i övningen också, du får hålla balans med kroppen och balansera stången. Sitta på pilatesboll och göra bicepscurls aktiverar också fler muskler, vilket ger mer förbränning och bättre resultat.

    2. Maskiner: Jag tror att de menar att när människor precis börjat träna, och bara sitter i maskiner hela tiden så blir det lätt att man börjar gäspa, väntar för länge mellan seten och bara degar som man brukar göra på kontoret istället för att svettas. Är man överviktig, och bara sitter i maskinen, nej gå upp! Då är det bättre att komma igång med vardagsmotion, som promenader. Sen kanske lite maskiner blandat med att stå på golvet och leka med fria vikter, kanske varva med pass. Att bara sitta ner minskar förbränningen och fokuset, vilket bara förstör. Jag t.ex kan hålla fokus för att jag tränat så pass länge, men jag varvar alltid mellan maskiner och egna övningar. Stå upp försöker jag göra så mycket som möjligt, men jag går inte runt heller mellan varje set för då tycker jag också man tappar fokus med det man håller på med.

    3. Långa pass cardio: Här säger de inte så mycket vad de menar, men jag kan tänka mig vad de menar. Att köra exakt 50min spring hela tiden dag ut och dag in gör inte så mycket nytta. Springer du lika snabbt och exakt samma sträcka, utmanar du inte kroppen. Du vänjer dig och kör bara på, vilket kan leda till skador och tristess. Löpare kan ju springa två timmar åt gången, men de varvar också sina träningsdagar med intervallträning som att springa en minut, gå två, springa två minuter, gå två osv, eller att springa upp för en backe jättefort, springa sakta ner. Leka med fart, teknik och underlag helt enkelt. Då chockar man kroppen och förbränner mer, utmanar sig själv att köra slut på sig.

    Jag har gjort det där, sprungit exakt 50 min den och den dagen på löpband. Vad fick jag? Fruktansvärt ont i knäna och jag tröttnade rejält. Nu kan det vara 20 min rusning så fort det bara går genom skogen, eller 30 min i snabb/långsam/gå-springa beroende på vad jag vill göra. Men orkar du springa länge, gör det. Men variera!

    SvaraRadera
  2. Nu blir du besviken, men det ligger sanning i det. Men det är inte så illa som de försöker få det att låta!



    1. Isolerande övningar: Att hela tiden isolera en muskel gör att du inte blir så stark som du tror. I verkliga livet följer alla muskler med varandra. Att isolera är perfekt för att hitta vad som händer i kroppen när du tränar, att känna var musklerna sitter och bygga med fokus på vissa muskelgrupper. Men när du börjar på kläm på det, kan du lägga till andra övningar med mer balans i. Så istället för bicepscurl i maskin, så kan du lyfta en stång ståendes och träna biceps, eller sitta på pilatesboll med hantlar. Då får du balansera kroppen och armarna, vilket kommer ge mer resultat på sikt för att det är mer naturligt och du får med fler muskler och du kommer alltså bli starkare och förbränna mer.



    2. Maskiner. jag tror de menar att det är lätt att sega i en maskin. En som precis har börjat träna, tappar lätt fokus och det dröjer mellan seten, man börjar kanske gäspa och pulsen går ner i maskiner. Därför är det så viktigt att varva med maskiner, fria vikter och att stå så ofta du kan. Gå runt som en del gör, tycker jag stör andra och dessutom går det fortfarande för lång tid mellan seten. Se till att vara svettig och varm hela tiden, blir du trött gör något annat emellan.

    SvaraRadera
  3. 3. Långa kardiopass: att springa exakt 50 min tre dagar i veckan på exakt samma sträcka och tempo kommer bara ge skador, tristess och seg förbränning. Du kommer kunna den utan och innan och bli van! Variera med intervaller eller byt kardioform ibland, för att alltid få flåsa ordentligt.



    4. Situps ger inte magrutor: Självklart. Du kan inte punkförbränna fett. Men tränar du upp bukmusklerna, de inre och de yttre som bildar rutorna, så byggs de på som alla muskler, men för att synas måste du bränna fett. Jag av egen erfarenhet kan säga att jag tränar mage som en tok, men var svagare i den inre bukmuskulaturen, så jag "pösade" ut ändå. Med balansövningar, boll och att stå rätt så blev den ännu plattare. Fibrer gör sitt också, för en glad mage blir en platt mage. Så fortsätt gör situps, men kör kondition och lite annat också. Jag kan lägga upp två bra övningar för de inre musklerna i magen på min blogg!

    5. Samma rutin hela tiden: Är det sämsta man kan göra. Jag har mina övningar, men jag hittar alltid nya övningar eller så byter jag ordningen på övningarna, eller ökar/minskar vikten. Tar bort en ena veckan och lägger på en nästa. Springer fort ena gången, springer långsammare nästa. Chocka kroppen - förbränn mer, behåll motivationen och det fortsätter vara roligt. Trött på crosstrainer? Gå ett boxpass. :)

    SvaraRadera
  4. 6. Långa pass: Jag tränar ganska långa pass. Men när jag märker att hungern gör sig påmind, eller att jag tappar fokus för att jag är för trött, då går jag hem. Ingen kan säga åt mig hur länge jag ska träna, för jag känner själv när det inte går. Men skulle jag vara där i fyra timmar och köra allt, så kommer jag börja slarva vid någon punkt för att jag blir trött. Då kommer skadorna och när kroppen inte orkar mer, så sliter man bara ner muskelmassan man har och gynnas inte längre av träningen, utan man sliter bara ut sig.

    Och ja jag är inte PT (än), jag vet. Men jag har testat olika scheman under mina år, och vet vad som gett resultat på min kropp. Mina armar säger vad jag gör rätt eller fel. ;) Men du, du har precis kommit igång! Träna det som är roligt, få upp en rutin och vana att gå till gymmet. Sen när du inte får mer träningsvärk eller tröttnar, byt ut maskinerna mot mer fria vikter, och crosstrainern mot löpband. Då kommer du alltid utvecklas och blir mer och mer fit. (och oj vad det tog tid att få in alla kommentarer här!)

    SvaraRadera
  5. Wow, stort tack för all bra info! Jag ska gå till gymmet och köra ett benpass nu så hinner inte svara så mycket men ska definitivt göra det när jag kommer tillbaks! Och när det gäller magövningar så tar jag tacksamt emot dem!!

    SvaraRadera
  6. ..det enda är att jag har faktiskt inte precis kommit igång. Jag har gått till gymmet i flera år. Ofta tränat flera gånger i veckan. Men jag måste ha gjort något väldigt fel eftersom det aldrig synts på mig att jag tränar. Det har varit frustrerande.

    Jag tror jag gjort några av misstagen ovan som att jag inte varierat tillräckligt och sen har jag naturligtvis ätit fel och druckit mycket vin på helgerna ibland. Nu har jag ju bestämt mig för att skippa alkohol helt och det känns som en stor och viktig förändring för mig.

    Jag är inte mycket för att springa. Tycker det är så skumpigt och hoppigt speciellt då jag har stor byst. Men jag får kanske prova det ändå eftersom det nog är en typisk grej som kan ge resultat i längden.

    SvaraRadera
  7. Ursäkta, då missuppfattade jag (har säkert missat något inlägg eller så). Men du har väl precis börjat om på ny kula då eller vad man ska kalla det? Med homeopaten, ingen medicin och diet? För det kallar jag en rejäl nystart.

    Fel tror jag absolut du inte har gjort, det tar som sagt tid. Utan någon som helst träning tror jag du skulle sett annorlunda ut däremot. Och även om du inte tycker det märkts alls, så kanske dina artärer och inre organ säger annat. Man tror att det bara är utsidan som ändras, men det händer grejer där inne också. Och du verkar ha fina smala ben, nu och då! Och det är det inte alla som har. :)

    Ja variation är a och o skulle jag säga. Att hålla energi, glädjen och ta ut sig maximalt! Kosten spelar också stor roll. Att sluta med alkohol tycker jag är starkt! Jag tror det kommer hända grejer för dig. ;)

    Jag förstår. Springa är inte allas grej. Men jag gillar det skumpiga. Organen får hoppa runt och träna de med. Du måste inte springa, om det inte är din grej. Crosstrainer eller simning är ett bra alternativ, och såklart långa promenader. Gå kan alla göra. :) Du tänker på träningsplaggen också väl? Med en ordentligt sportBH? Jag har läst att brösten går i en 8 när man hoppar och springer, och det tär på ligamenten. Låter inte så skönt.

    SvaraRadera
  8. Jo man kan säga att jag börjat om ny kula och försöker hitta nya vägar eftersom det jag gjort inte gett de resultat jag vill. Ärligt talat så vet jag inte om det jag gör nu kommer funka heller. Jag blir så lätt uttråkad på en grej och tröttnar. Men jag försöker hitta sätt att variera maten och stå emot att köpa sötsaker.

    Haha! Att brösten går i en åtta, låter inte bra alls! De är typ det enda som minskat på min kropp. Så är det när man har otur.

    Benen ja, den har jag hört förut "du har ju iallafall smala ben" ja och vad ska jag göra med dem? Spelar liksom ingen roll när man är tjock upptill, ser inte snyggt ut ändå. Kalkon-figur brukar jag kalla det.

    SvaraRadera
  9. Ja, men jag tror alla behöver olika träning och metoder. Jag hejar på dig!

    Så typiskt, de ska behållas och det andra ska försvinna. Varför fattar inte kroppen det? ;)

    Men ååå kära du, jag skulle absolut inte kalla dig tjock. På riktigt. Jag vet att du väger något du inte vill väga, och att du har en storlek du inte vill ha, men du väger ändå 70 typ. Fyra kg mer än mig. Inte så mycket tycker jag. Det är hur jag ser det.

    Visst bukfettet är det som är "farligast", men att ha smala ben... Jag lovar, det är en riktig fördel. Exempelvis i biggest loser, där det är riktigt överviktiga, de har alltid gigantiska ben. Även när de går ner, har de gigantiska ben. Så det tycker jag ser konstigt ut. Och det verkar svårt att få ner benens storlek, eftersom de släpat runt på all sin vikt. Smala ben passar i kjol och jeans, tjocka ben är lite svårare. Jag hade komplex för mina ben när jag var tio. Tio! De bara fläskade ut när jag satt, det var där jag hade allt fett. Först nu gillar jag mina ben, efter miljoner timmar cardio och hundra miljoner timmar i benmaskinerna och i smithen. Du kan köra dina superset, och du kommer få kick-ass ben!

    Men jag förstår. Jag vill bli av med mer nertill, men förbränner mer upptill. Du vill tvärtom. Ironiskt.

    SvaraRadera
  10. Tack! Har haft en dip nu så det är toppen att ha folk som hejar på en! :)

    Haha jag vet, jag är ju inte "tjock" egentligen så. Är 171 lång också så min vikt kallas ju inte ens övervikt enligt BMI. Men jag vill ner till 63-65 just för att jag har lätt att gå upp i vikt och tänker att om jag då slarvar över jul eller nåt så blir det iaf ingen övervikt av det. Sen ser jag mina föräldrar, speciellt min pappa och kvinnorna på hans sida om släkten (som jag brås mest på) och de har lätt att bli runda. Det är ju så lätt att kilona smyger sig på år efter år så det är lika bra att skaffa sig bra vanor nu!

    Ja, benen ja jag har ju ofta korta kjolar och tighta jeans t.ex och har svårt att tänka mig in i att inte kunna vara bekväm i det. Däremot så är magen och överkroppen mitt stora gissel som sagt.

    Ja det är så knasigt var kroppen väljer att ta av fettet, man skulle vilja kunna programmera den till att förbränna mer eller mindre på olika ställen!

    SvaraRadera
  11. Absolut, det verkar vettigt. Du är lika lång som jag ju! :)

    Precis som i min familj, pappas sida (den grekiska) är kortare och rundare. Men där spelar matvanorna också stor roll...

    Ja alla har sin grej som de vill förbättra, men också sin grej som är speciellt snyggt. :) Jag tror att det är bristerna som gör att vi kan uppnå resultat också, för att vi får kämpa för något. Nu blev det lite djupt så här på en onsdag, hehe.

    Hursomhelst, du kommer fixa det. Du har redan modellface och smala, snygga ben, så kör hårt! :D

    SvaraRadera
  12. Tack, vad söt du är! Ja men är jag lika lång som du ska jag satsa på att bli lika "fit" och fast som du också! ;)Vikten är faktiskt mindre viktig.

    SvaraRadera