tisdag 8 februari 2011

Patience is not my mittle name

Just planerat veckans träning (som redan är i full gång ifs) i kolumnen till vänster:

<----------------------------------- Har känt mig väldigt trött över att det inte går neråt på vågen och snackade lite med E-L igår om hur man kan ändra i kost och träning de här sista 4 veckorna så att jag får gå ner åtminstone 2 kg. Hon föreslog ett ganska extremt upplägg som innebar morgonförbränning på 60-75 min 6 dagar i veckan, samt en förändring av kosten till 2 lågdagar (1600 kcal/dag) varvat med en höjardag (2400 kcal/dag). Jag var inställd på att prova detta efter att vi pratat men nu har jag funderat över det, känt efter och rådfrågat lite andra träningsmänniskor. Bla så har jag frågat Fitnesskillen som är den ärligaste och tuffaste jag skulle kunna fråga om sånt här. Han skrev bla följande:

"Min erfarenhet av morgonträning är att det tar för mycket tid och energi jämfört med vad du får ut av det. Du måste dra in på sömn och med det låga intaget kalorier ser jag att du kommer bli sjuk.
"

Angående mina funderingar på att prova ett nytt medel skrev han:

"Du skulle behöva köpa tålamod och inte något fettförbrännande saker, ät frukt&grönsaker och ska du äta så lite(!) så höj proteinintaget och ta glutamin för immunförsvaret. Tålamod-tålamod-tålamod. Det tar några år att komma i form."

Jag har ingen aning om vad glutamin är men jag ska kolla upp det. När det gäller proteinet så tycker jag redan det är rätt högt.

När det gällde träningen skrev han:

"Kör gym + intervaller 15 min"

Varpå jag svarade att jag kör 4 styrkepass + 45 min intervaller/veckan

Han svarade:

"Då tycker jag din träning är perfekt om du tar i så hårt du kan. Då kommer formen såsmåningom, du behöver bara ha tålamod. Skippa morgonpromenaderna. Är du snyggare i spegeln är det allt du ska tänka på . Skit i vikten, du är ju ingen brottare-kampsportare som ska vägas in.

Jag tror jag ska lyssna på det där med att ha tålamod men det är väldigt lätt att tappa det när vågen står stilla (eller diffar 1-2 kg från vecka till vecka). Måste påminna mig om att inte vara så fixerad vid den där apparaten.

4 kommentarer:

  1. tycker det låter mycket klokt!

    c

    SvaraRadera
  2. Det ÄR jobbigt när det inte visar nåt på vågen! Man blir besviken varje gång det händer! Att det sen till och med visar + på den där dumma mojängen DET är faan inte kul när man gör allt an kan för att det ska gå neråt! Jag blir först nedstämd för att sen bli ganska så peppad och vilja ge gärnet.. När jag gick ner under 70 strecket förra veckan då körde jag morgon (dock inte lika tidigt som du behöver upp kan jag tänka mig)förbränning sen styrka och förbränning tillsammans med er på kvällen också. Så därför ska jag göra det denna veckan också för att se om det blir samma resultat :O)

    Sova kan jag göra efter dom här 4 veckorna som är kvar hehe ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, kör hårt gör du ju så in i helvete. Och jag håller med din vän. Morgonpromenader kan ju fungera, men jag har inte heller energi till det utan mat i kroppen. Jag tror mer på 4 styrkepass + intervallträning.

    Och ja, skit i vågen! Jag väger mig 3 ggr per år typ, efter säsonger i min träning!!! och även då kan jag bli sur eller chockad.

    Vågen är skit. Den är bra för människor som väger 200kg, äter som elefanter och aldrig tränat och som ändrar sitt liv helt med kost och träning. Då kommer de rasa i vikt, och vågen blir ett sätt att se vad som händer. Men när man väger under typ 78kg tycker jag den kan gå och hänga sig. En våg säger inget om din muskelmassa, om vad som är organ och vatten, eller hur mycket bättre kläderna sitter.

    Efter utmaningen så tycker jag att du ska sluta väga dig. Lägg upp en matplan och träningschema, kör det ett tag och glöm bort vågen. Då kan du istället fokusera på hur du mår och hur fast du blir! Måttband kan du använda istället.

    Och kan du inte lägga pengar på att göra en sån där, vad det nu heter, när man sitter i ett ägg typ som mäter muskelmassa och fett? Sen gör du om det efter ett år, då kommer du se dina resultat så mycket tydligare!

    SvaraRadera
  4. Håller helt med A Kay och Fitnesskillen. Du kommer inte ens orka göra något annat än sova, äta, jobba och träna om du ska promenera på morgonen också. Lite måste du leva också!

    SvaraRadera