fredag 25 februari 2011

Nere i träsket

Nu har jag fallit ner i ett träsk, hamnat i en ond cirkel. Små dåliga vanor jag haft innan har börjar smyga sig tillbaka nu de senaste veckorna. Sånt som varit helt tabu för mig under flera månader: vitt bröd, pasta, potatis. Jag har haft olika ursäkter för detta som t.ex.:

- potatis, har inte den ett oförtjänt dåligt rykte egentligen? Det är ju nästan en grönsak ju, den växer ju i marken precis som morötter och morötter är ju jättenyttiga!! Pasta är väl inte så farligt heller om jag äter fullkornspasta och håller koll på kcalorierna?

Det har varit min främsta ursäkt "jag håller ju hyfsad koll på kcalorierna!!" En annan populär ursäkt i mitt huvud har varit: " jag kan ju träna sen och "träna bort" det jag ätit". Nu känner jag hur en trötthet och olust börjar ta över mig. En känsla av att det är ändå ingen idé, jag har varit här förut. Varit i de här meningslösa försöken att rätta till och försöka få saker ogjort. Halvtaskiga satsningar som i bästa fall hjälpt mig att hålla mig där jag är men i värsta fall så har jag gått upp och känt mig tjock igen.

Efter en massa erfarenhet så vet jag att jag är en person som måste hålla mig strikt till något annars fungerar det inte. Jag har gener och en kropp som gör att jag inte kan tillåta mig för mycket utsvävningar för då blir jag genast tjock igen. Jag är typen som "går upp i vikt bara av att titta på en bakelse". Tyvärr.

Jag vet precis var fällorna ligger och varför jag hamnat i detta träsk. Alla har vi situationer vi måste undvika eftersom vi blir svaga i de situationerna. Detta har varit mina fällor de senaste veckorna:

1. Längre resor med övernattning! Ett julbord funkar, eller t.o.m en dagslång konferens. Men att åka iväg och vara borta flera nätter utan större möjligheter att påverka mina rutiner, det funkar inte. Allt rubbas då! När jag inte har mina rutiner, när jag inte kan styra riktigt själv över när eller vad jag äter. Jag fixar inte att tänka rätt och göra rätt val då. Jag unnar mig och jag tränar inte och så går allt käpprätt åt helvete.

2. En ny person har kommit in i mitt liv och börjat påverka mina mat, sömn och träningsvanor. Jag vet att denna person försöker köpa "nyttiga" saker och välja bra saker för min skull. Men det spelar ingen roll, det är mitt fel men jag klarar inte av att sväva ut "lite". Då börjar jag hitta på ursäkter för att äta fel även när han inte är där. Jag klarar inte av att vara lika konsekvent och "stark" när jag är upptagen av att tänka på någon annan heller eller när det händer så mycket nytt. Dessutom sover jag betydligt sämre och mindre med någon annan där och detta påverkar ju också.

Jag är så jävla rädd nu. Rädd för att tappa det jag lärt mig, tappa mina resultat och falla tillbaka i gamla vanor ordentligt igen. Jag är rädd eftersom jag har hamnat i någon slags ond cirkel. Jag har hamnat efter när det gäller träningen. Varit krasslig och trött och hängig och börjat äta fel och sen pga att jag inte äter rätt eller tränar så orkar jag inte ta tag i det och börja äta rätt och när jag tränar tar jag i för mycket och blir dålig igen och så börjar det om.

Idag har jag varit "på resande fot". Jag har ätit 100 gram choklad och en GI-burgare. En GI-burgare är inte speciellt kcalorisnål om nu någon trodde det, den innehåler över 700 kcal. Bara själva burgaren. Det är nästan hälften av vad jag ska äta på en dag.

3 kommentarer:

  1. Gumman.. Man måste ju leva också :) som du kämpat i flera månader som du säger.. Lite svängar måste man ta ut men sen är det att dax att komma tillbaka till dom bra vanorna igen :)
    krami

    SvaraRadera
  2. Var inte du sjuk unga dam? Då blir man helt nere och allt är skit, och man äter mer skit för att man är så slut i kroppen.

    Klanka inte ner på dig själv!

    Ja visst, du har hittat på ursäkter. Det är inte bra, och väldigt onödigt, men det är så vi fungerar. Minsta osäkerhet och man försöker förklara sig, gå runt problemen och säger att det var ju faktiskt synd om mig idag. Jag gör också så! Sen som du säger, du har lättare att gå upp och hamna helt fel när det går lite fel, och jag förstår att det är jobbigt. Men det kommer bli lättare att hålla ju mer du fortsätter!

    Du måste se framåt, och se vad du gör. Du har levt på diet och tränat som en galning! Du gick kanske inte ner allt det du ville, men du tränade hårt och levde hälsosamt. Även om du inte får de resultaten du vill snabbt, så är det ändå viktigt att fortsätta för att pränta in de här vanorna i ditt huvud permanent.

    Fortsätt kämpa!!! Jag hejar alltid på dig. Och du kan verkligen, bara du vill och vill och vill igen.

    SvaraRadera
  3. Tack sötisar! Ja, jag måste lägga av att känna mig så här misslyckad och dålig för det kommer ju inget bra utav det.

    SvaraRadera