torsdag 29 december 2011

LCHF och träning

I förrgår var jag på gymmet igen för första gången på kanske en 3 veckor. Jag hämtade 2 kettlebells 12 kg och 8 kg ute och körde inne i det tomma tjejgymmet, jag körde ett varv vilket jag klarade precis. Efter det körde jag lite mage (lyft på bäng) samt enkla set av axellyft, triceps pull downs, low row och stående rygg. Allt för att vänja igång musklerna igen. Träningsvärken kom som ett brev på posten och inatt  var det svårt att sova eftersom det gjorde ont så fort jag rörde mig haha.

Hur som helst så har jag googlat och kollat runt angående LCHF och träning. Min största farhåga med denna livsstil (för det är en livsstil och inte en diet, jag planerar att fortsätta äta så här) har ju varit att man inte ska orka träna lika tungt/hårt. Just därför så blev jag väldigt inspirerad och motiverad av att läsa bla denna tjejs blogg. Snacka om deffad och fit kropp, alltså fullt möjligt att bygga finfina muskler på en ren LCHF-kost! Sen kan jag ju nämna att Björn Ferry som är svensk mästare i skidskytte endast äter LCHF och har gett ut en egen LCHF-kokbok, han har även en blogg/hemsida här.

Det som kommer fram när man läser om LCHF och träning är att det i början kan kännas tyngre att träna eftersom kroppen behöver vänja sig vid ansträngning när den i huvudsak drivs på fett och inte kolhydrater. Men när man tagit sig igenom den första tiden (max några månader) så rapporteras det att man blir mer uthållig och även kan få en mer deffad kropp. Fettet lagras ju inte utan förbränns lättare i kroppen när man skippar kolhydraterna.

Jag kommer att lägga till de bloggar om träning och LCHF jag hittar under "bloggar jag läser".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar